Dela sidan:

Kajsa Öijerholm har arbetat med kommunikation i över 20 år och kommer senast från egen verksamhet. Hon är etnolog i grunden, men blev i stället copywriter och startade sin karriär i reklambranschen på produktionsbolag med drömmen om att bli regissör. Hon har bland annat varit verksam som delägare/copywriter på Pluto, copy på Ogilvy och vd på Sweden at Heart. De senaste åren har hon samarbetat med RBK som frilans. Från och med mitten av januari tar hon steget upp på högsta posten och blir byråns nya vd.

– Jag vill jobba med att utveckla RBK ytterligare, internt och externt. Byråns kultur i kombination med de senaste årens fantastiska framgångar, både på hemmaplan och utomlands, ger förutsättningar för en drömstart. Vårt engagemang och byråns kreativitet har alltid gjort RBK till en perfekt partner när det gäller att hjälpa företag att skapa en större kundnytta, att åstadkomma något som gör skillnad, och det ska vi fortsätta med. Det är en stor ära att ta vid, säger Kajsa Öijerholm i ett pressmeddelande.

Mathias Wikström fortsätter verka i företaget med fördjupat kundfokus.

– Att rekrytera en ny vd har varit ambitionen sedan länge. Vi har tidigare sökt utan att lyckas men med Kajsa landar bitarna på rätt plats. Samtidigt som vår framgång drar oss till olika delar av världen behöver vi ett tydligt fokus på vår egen verksamhet. Vi behöver ta hand om alla de som gör RBK speciellt och ge dem bäst förutsättningar att fortsätta göra det. Jag är oerhört stolt över det vi har byggt hitintills och ser mycket fram emot att kunna lägga ännu mer fokus på kundernas utveckling, säger Mathias Wikström i en kommentar.

Vad är det som skiljer RBK från andra?
– Överlag tycker jag att vi snackar lite men gör desto mer. Kanske beror det på att en stor del av affären ligger utomlands men mitt mål är att ta RBK från en pigg utmanare i Byråtoppen till att befästa byrån som topp 10 i Sverige. Som en oberoende byrå har vi möjligheten att investera över längre perspektiv och låta både kunder och projekt få lite mer tid.
Vad tar du med dig till RBK?
– Vår leverans är en laginsats och det vill jag arbeta med att förtydliga tillsammans med Mathias och Fredrik Linder, byråns båda grundare. RBK är grymma på att leverera kreation, strategi och innovation men har inte alltid varit lika bra på att paketera sig utåt. Så det viktigaste i mitt uppdrag blir att samla, formulera och mäta gänget kring vår leverans och alla de möjligheter den medför.
Hur då?
– Lönsamhet behövs ju, men vi värnar också vår kultur. Grundarna har släppt in fler medarbetare som delägare och det kollektiva tänkandet präglar byrån. Vi har vuxit och nu ska vi ta hand om det genom att bygga varandra och våra kunder så att vi kan utmana oss till vidare utveckling. Att vi är framgångsrika idag behöver inte betyda att vi är det imorgon. Med min roll kommer ett större fokus på att hålla ihop delarna, sådant som stärker tillhörigheten, att mäta prestation och fördela ansvar.
Vad tar RBK som nästa steg?
– Vi vill göra bra jobb med bra personer. Det är ett arv sedan tidigare. Och vi har redan märkt ett ökat intresse kring RBK, mycket tack vare vårt Grand Prix med Ålandsbanken i Cannes Lions. Effekten av det blir sannolikt att vi blir ännu fler kamrater, men jag ser hellre att vi växer rätt än växer snabbt. Vi är precis i slutet av ett par rekryteringar som bekräftar det och jag ser flera självklara möjligheter framåt.


Kajsa Öijerholm kommer att leda företaget tillsammans med en ledningsgrupp bestående av Fredrik Linder, Annelie Andersson och Sara Einarsson.

RBK grundades vid årsskiftet 2004/2005, består av 20 medarbetare och jobbar med kunder som Comfort, Ålandsbanken, Gustavsberg, Pantbanken Sverige, Alex & Phil, Alandia, Cinnober mfl. Det senaste året har byrån bland annat vunnit priser som Grand Prix i Cannes Lions, Guldägg, D&AD, Creative Review, 100-wattaren och Guldnyckeln.

 



Dela sidan: