Dela sidan:

Under natten meddelade Facebooks vd Mark Zuckerberg att bolaget skulle komma att göra en drastisk förändring i vilket innehåll som kommer att premieras i flödet. Inlägg från sidor, företag och medier kommer att minska i flödet till förmån för vänners inlägg och material som engagerar. Zuckerberg spår att användaras tid på plattformen kommer att minska men att den istället kommer att bli mer meningsfull.

"Forskning visar att vi använder sociala medier för att hålla kontakten med de vi bryr oss om och att det är bra för vårt välmående. Det kan leda till att vi känner oss som en del av någonting och mindre ensamma, och det korrelerar med långsiktig lycka och välmående. Å andra sidan kan passiv läsning av artiklar och videotittande, oavsett om de är underhållande eller informativa, leda till motsatsen" skriver Zuckerberg.

Med tanke på att Facebooks affärsmodell i huvudsak bygger på annonsering som drivs av hur mycket tid användarna lägger på plattformen har vissa menat att denna strategi blir svår att leva upp till med tanke på fortsatta vinstkrav från aktieägare.

En av de som tror att Facebookuppdateringen kommer att gynna dem är nyheter365:s vd Johan Rikner. I nyheter365 ingår bland annat viralsajten Newsner som i mångt och mycket lever på den trafik man lyckas driva genom Facebook.

– De senaste månaderna har vi överlag sett att inlägg från sidor fått lite mindre räckvidd även om det just nu går väldigt bra. I slutändan tror jag att den här uppdateringen kommer att gynna oss. Uppdateringen innebär att Facebook ytterligare kommer att prioritera engagemang och en typ av innehåll användarna vill konversera kring. Vi har det innehållet. Gör man ett engagerande innehåll som vänner delar kommer man att nå ut ändå, säger Johan Rikner till Resumé.

Trots Facebooks uttalande om att livevideo engagerar sex gånger mer än vanlig video ställer sig Rikner kritiskt till uttalandet och menar att han fortfarande inte sett någon aktör som lyckats sätta en framgångsrik livevideostrategi.

En som dock tror att viralsajter kommer att få det tuffare i framtiden är Aftonbladets sociala medier-chef Erik Carlsson.

– Många publicister har förlitat sig på likes och taggningar i kommentarsfältet. Lättsamt, viralt och positivt innehåll har varit väldigt framgångsrikt – men kommer att prioriteras ned rejält eftersom Facebook ser det som "passiv konsumtion". Det är inte innehåll som skapar social interaktion mellan användarna, berättar Carlsson för Resumé.

På vilket sätt kommer de att behöva styra om sin strategi?

– Det gäller att optimera sin egen plattform så att den levererar delningar och kommentarer på Facebook. Sedan handlar det om att vinkla innehållet så att det skapar diskussion. Det är som Facebook säger: "Vi vet att nyheter, när de görs väl, kan vara starten på de mest meningsfulla diskussionerna som finns mellan människor." 

Vart är det Mark Zuckerberg vill komma med den här uppdateringen, vissa pekar på att det är en återgång till hur plattformen fungerade 2007, men vad betyder det?

– En av de mest intressanta spaningarna tycker jag är att den app som växer mest är Facebook Messenger. Det är, mer eller mindre, samma tjänst som älskade MSN Messenger var i början av 2000-talet. Längs vägen har många av de sociala nätverken tappat den sociala aspekten. Det är tydligt att en like på en video i flödet inte är något som skapar värde för någon. Men Facebook har satt ett enormt värde på det de senaste två åren. Nu tror jag att Zuckerberg vill gå tillbaka till sociala samspelet människor emellan, vilket ju var det som en gång byggde Facebook och deras i dag framgångsrika annonsaffär, säger Carlsson.

En som också sällar sig till kritikerkören är Dagens Nyheters utvecklingsredaktör Martin Jönsson. I en analys menar Jönsson att Facebooks stärkta prioritering av engagerande innehåll ytterligare kommer höja tonläget och stärka filterbubblorna på plattformen. Han kallar uppdateringen för "en krigsförklaring mot traditionellt nyhetsinnehåll på plattformen".

"Det kommer självklart att öka risken för spridningen av hatiska, främlingsfientliga och sexistiska inlägg och göra Facebook mer likt plattformar som Reddit och Flashback. Det kommer också att missgynna de aktörer som försöker ta ansvar för sina kommentarsfält genom att ta bort den typen av inlägg. Flest kommentarer vinner, inte kvalitativa diskussioner [...] Mark Zuckerberg kommer att behöva förklara på vilket sätt det är bra för välbefinnandet".

Även Breakits chefredaktör Stefan Lundell är kritisk mot uppdateringen. I en krönika berättar han hur han som medieentrepenör våndas över hur uppdateringen kommer att slå mot Breakits, som får 25 procent av sin trafik från Facebook, intäkter.

"Morgonens nyhet blev ännu en påminnelse för mig som medieentreprenör att det inte går att bygga sin affär på Mark Zuckerbergs välvilja. Om jag inte lär mig den läxan här och nu är Breakits framtid i fara." skriver Lundell.

För några veckor sedan meddelade Facebook att man även skulle börja nedprioritera vad man kallar "engagemangsfiskeri", poster som uppmanar användarna att dela, tagga och kommentera innehållet i fråga. Hur medier ska tackla den uppdateringen i förhållande till den senaste återstår att se.

Enligt Aftonbladet sociala medier-chef Erik Carlsson kommer medierna behöva fokusera på att vara en utgångspunkt för givande diskussioner.

– Jag tror att nyckeln är "meningsfullt engagemang". Det är det Facebook hoppas kunna urskilja och premiera. Om jag delar ett inlägg som sedan leder till att fyra vänner börjar diskutera inlägget i kommentarsfältet så räknar Facebook det som meningsfullt engagemang. Om en Facebook-sida delar en nyhet som får 150 likes och 20 kommentarer som enbart består av taggningar så är det inget meningsfullt engagemang. Det är inte innehåll som för Facebooks användare närmare varandra eller skapar social interaktion, säger Carlsson.

Dela sidan: