Dela sidan:

Efter att Åkestam Holst i sin senaste printannons för IKEA uppmanade läsarna att använda annonsen som graviditetstest har uppmärksamheten varit enorm. Annonsen har uppmärksammats av tidningar som the Guardian, Washington Post och People samt amerikansk branschmedia som AdWeek och AdAge.

IKEA:s svenska marknadschef Patrik Nygren Bonnier är mer än nöjd över genomslaget för annonsen.

– Det här är en viral spridning to die for! Det här ger oss en fantastisk möjlighet att prata om innovation, om att IKEA är nära människors liv, i varje fas av livet. "Där livet händer" och kan erbjuda produkter för livets alla skeden, och – inte minst – att vi har fantastiska priser på fantastiska produkter. Särskilt för IKEA FAMILY-medlemmar, säger Patrik Nygren Bonnier, marknadschef IKEA Sverige

Annonsen är framtagen av kreatörerna Evelina Rönnung och Hugo Wallmo i samarbete med Marcene Labs. Rönnung och Wallmo har tidigare tagit fram IKEA:s hyllningsannons till den då nyfödda prins Oscar.

Hur kom ni på idén egentligen?

– Frågan om HUR man kommer på en idé är alltid ganska svår att besvara, men att man alltid kommer på den i förhållande till de parametrar som gäller inom ramarna för respektive kund är alltid ett faktum. I detta fall, vårt övergripande varumärkeskoncept för IKEA, "Där Livet Händer", säger Evelina Rönnung, art director på Åkestam Holst.

– Att det i grund och botten är en traditionell utbudsannons gör detta projekt lite extra utmanande, då man sällan ser eller gör innovativa utbudsannonser. Annonsen i sig är ju dock allt annat än traditionell, och det är väl därför den fått så stort genomslag, säger Hugo Wallmo, art director på Åkestam Holst.

Nu har även den amerikanska talkshow-värden Jimmy Kimmel uppmärksammat annonsen som han kallar för den "antingen mest kreativa eller motbjudande någonsin". Teamet bakom Kimmel har även spelat in en egen version av annonsen.

– Att vår reklam engagerar och inspirerar en av världens bästa Talk Shows är givetvis otroligt hedrande och roligt. Att man dessutom parodierar vår annons med en briljant sketch gör ju inte saken sämre. Den typen av genuin redaktionell uppmärksamhet går inte att köpa sig till. Bra reklam blir alltid en del av populärkulturen. Men det är ju sedan gammalt, säger Magnus Jakobsson, kreativ chef på Åkestam Holst.

IKEA:s annons gick exklusivt i Amelia. De som vill ta del av rabatten som framträder efter att ha lämnat ett positivt urinprov behöver inte ta med sig själva annonsen till butiken.

Ni har lyckats få till flera globala hittar för IKEA senaste året. Vad är framgångsreceptet?

– I en värld som rör sig så snabbt som vår, så är det bäst att ta det lite försiktigt med att presentera olika "framgångsrecept". Men jag tror som vanligt att "framgångsreceptet" för all genuint kreativ kommunikation är människor som vill, orkar och framförallt kan göra just det. Självklart i kombination med kunder som också vill och orkar. Så, på det stora hela: begåvade talanger och begåvade kunder, säger Magnus Jakobsson, kreativ chef på Åkestam Holst.


Dela sidan: