Dela sidan:

I inledningen av veckan rasade en kritikstorm mot svenska H&M. Bakgrunden är att den brittiska avdelningen av bolaget i sin marknadsföring använt sig av en mörkhyad pojke som bar en tröja med texten "Coolest Monkey in the Jungle".

Kritiker menade att texten i kombination med den mörkhyade pojken spelade in i en rasistisk kontext där mörkhyade liknas vid apor. Många sportprofiler har de senaste åren vittnat om hur de fortfarande kan attackeras av apljud från rasister under matcher.

H&M valde att ta bort bilden men flera profiler knutna till varumärket, däribland The Weeknd och rapparen G Eazy, har valt att bryta sina samarbetsavtal med den svenska modejätten. Även profiler som Sean "Diddy" Combs och LeBron James har kritiserat bilden.

Nu väljer mamman till pojken att ta H&M och bilden i försvar. I en Facebookpost skriver hon: "Jag är mamma till pojken och det här är bara en av hundratals plagg min son agerat modell för. Sluta ropa efter varg hela tiden, det (rasism) är inte en faktor här. Kom över det."

Hon berättar vidare att hon varit på plats under fotograferingen samtidigt som hon medger att alla har rätt till sin egen åsikt om bilden.


Dela sidan: