Dela sidan:

I dag presenterade regeringens utredare Gunnar Larsson och konsumentminister Per Bolund förslagen i betänkandet ”Ett reklamlandskap i förändring – konsumentskydd och tillsyn i en digitaliserad värld” vid en presskonferens på Rosenbad. Ingen förändrad lagstiftning, inga nya sanktioner för de som bryter mot reglerna.

Däremot punkter som:

• Tydligare riktlinjer för marknadsföringen
• Ökade resurser till Konsumentverket för att upptäcka och lagföra de som bryter mot reglerna.
• En informations och utbildningssatsning för elever och konsumenter
• Ett tillägg i konsumentlagstiftningen som ställer krav på extra hänsyn till sårbara konsumenter och barn.
och sist men inte minst.
• Ett ansvar för ”mellanhänderna”, såsom talangnätverk och plattformarna Facebook och Google att följa riktlinjerna.

Facebook och Google, mellanhänderna som de kallas i utredningen, har genomgående framhållit att de inte har publicistiskt ansvar. När har Youtube ett ansvar för smygreklam som publiceras på deras plattform?
– Utredningen är tydlig med att de har ett gemensamt ansvar. De som producerar reklam, företagen som köpen den, de som står framför kameran, men också de som ser till att budskapet når oss som konsumenter. Det ansvaret behöver företag som Youtube ta. Det är ingen tvekan att de som möjliggör plattformarna också tjänar pengar på de reklambudskap som sprids i de kanalerna. Då har man också ett ansvar att budskapet når oss på ett sätt som stämmer överens med det regelverk vi har, säger konsumentminister Per Bolund till Resumé.

Även om man bara tillhandahåller plattformen?
– Ja då är man en distributör av reklamen och måste ta ansvar på samma sätt som att man har ett ansvar för att olagligt material inte sprids eller när material som inte ska nå känsliga grupper gör det.

Per Bolund har som minister inte haft kontakt med it-jättarna under utredningens gång, men framhåller att de har möjlighet att avge sin syn på förslagen i remissrundan.

Hur skulle ett sånt här ansvarsutkrävande gå till?
– Det kan vara svårt som enskild nation att få genomslag. Däremot är det här ett gemensamt problem för alla EU-länder och man kan agera gemensamt på internationell nivå. Där håller vi på och gör en översyn av EU:s regelverk när det gäller marknadsföring. Här finns det möjligheter att gå vidare och skapa en dialog på övergripande nivå.

Utredaren Gunnar Larsson tycker det är problematiskt att aktörer som Facebook och Google har duckat ansvaret.

Om jag är influencer och gör ett Youtube-inlägg med bristfällig annonsmärkning vad har Youtube för ansvar då?
– De har ett ansvar och de omfattas om vår lagstiftnings bestämmelser.

Tar de ansvaret?
– Det gör de inte i tillräcklig utsträckning. Men jag upplever att de är villiga att gå till mötes. Men när de gäller mellanhänderna så har de olika typer av ansvar.

De är beredda att ta ansvaret?
– Det får du fråga dem. Men i den dialogen vi har haft med internationella aktörer upplever
jag en stor lyhördhet och en medvetenhet. När det gäller it-jättar som Facebook och Google så kan vi in Sverige inte ensamma utkräva ansvar, här handlar det om internationella samarbeten.

Utredningen ska nu ut på en tre månaders remissrunda som går ut brett. Kings Hedvig Hagwall Bruckner har suttit som sekreterare i utredningen. Medan branschnamn som Gustav Martner, Tobias Eltell, Jeanette Gustafsdotter, Charlotte Thur och Linda Hörnfeldt.

Utredningen läggs fram  i en tid där smygreklamen blivit en alltmer omdebatterad fråga. En utveckling som tog fart 2015 när Misslisibell fälldes av Reklamombudsmannen (RO). Sedan december pågår rättegången mot bloggaren Alexandra "Kissie" Nilsson och influencernätverket Tourn Media, i Patent- och marknadsdomstolen. Detta sedan Konsumentombudsmannen uppmärksammat hur bloggaren i flera inlägg gjort sig skyldig till brott mot marknadsföringslagen.

Antalet fällningar för smygreklam i RO har mer än fördubblats under 2017. Vad säger du om den utvecklingen?
– Det handlar om att våra medievanor som konsumenter har förändrats i en snabbt takt och det är fler och fler som använder sig av internet som informationskälla och influencer-marknaden växer snabbt, speciellt i den unga generationen. Då är det inte märkligt att det kommer fler fall där reglerna inte följs och att man allt oftare som konsument upplever att man inte får sina behov tillgodosedda, säger konsumentminister Per Bolund till Resumé.  

Många av de influencers som har fällts gör det upprepade gånger, år efter år. Lönar det sig i dag att använda sig av smygreklam?
– Uppenbarligen så har det funnits ett intresse, ett tryck, annars skulle det inte förekomma. Utredningen pekar på att mycket av de problem som finns beror på att kunskapen saknas. Att producenterna inte förstår hur man ska utforma ett reklambudskap. Om vi går vidare förslaget kommer det här att förtydligas med riktlinjer om annonsmärkning som Konsumentverket tar fram tillsammans med branschens aktörer.

– Jag tror riktlinjerna kommer att göra stor nytta. Samtidigt får vi nog vara beredda på att det kommer att finnas aktörer som inte vill följa reglerna. Det är därför vi vill ge våra myndigheter möjligheten att dra dem inför domstol om det skulle behövas.

En mer proaktiv roll för Konsumentverket?
– Det handlar mer om ytterligare resurser i form av teknik och kompetens till att göra det man har gjort, nu i det nya medielandskapet. Principen är att den lagstiftning vi har verkar fungera, men att den måste också fungera i digitala medier. Det är därför utredaren föreslår att Konsumentverket ska kunna göra kontrollköp under en fingerad identitet och uppgifter för att nå de budskap som vi som konsumenter nås av.

Utredaren föreslår också att konsumenterna ska få ökad kännedom om de aktörer som Konsumentverket varnar för. Hur kommer detta att ske?
– Det måste ske en grundlig kontroll innan företag upprättas på listan eftersom det rör sig om allvarliga anklagelser. I dagsläget krävs ett domstolsbeslut för att hamna där, medan flera branschaktörer har liknande varningslistor.

Tror du att riktlinjerna för annonsmärkning kommer att vara kanalspecifika eller en mer unison märkning som är kanaloberoende?
– Det är en svår avvägning. För oss konsumenter är det bra ju mer enhetligt det är – ett märke som man möts av vid varje tillfälle. Då blir det intuitivt väldigt lätt att förstå att det är ett reklambudskap. Å andra sidan skiljer sig de olika kanalerna från varandra. Här gäller det att de var det finns för behov hos de olika aktörerna. Min synvinkel är att det ska vara extremt tydligt för oss konsumenter att vi möts av ett reklambudskap och att det skiljer sig från det vanliga informationsinnehållet.

Vilken kravbild har du mött i samtalen med branschen?
– De som är seriösa och långsiktiga vill agera rätt och vill få ett tydligt regelverk och agera i enighet med lagstiftningen. De är också frustrerade över att det kommer in mindre seriösa aktörer med metoder som inte överensstämmer med lagen. Det finns också lycksökare som inte är måna om att följa lagstiftningen till punkt och prickar då måste vi se till att myndigheterna har verktyg att komma åt de oseriösa.

Utredaren Gunnar Larsson lägger till:

– Reklambranschen är på samma linje. De som sitter i utredningen är både personer med traditionell bakgrund i branschen och nya aktörer. De vill på alla sätt få med bloggare och influencers att förstå detta.

Håller du med utredaren om att branschens självreglering är tillräcklig?
– Jag tycker det är en klok väg att gå. Det kan ofta ge snabbare effekter och ett bredare genomslag om branschen själv tar initiativet. Det är ofta branschen som har den senast uppdaterade informationen om utvecklingen och förstår hur en reglering själv kan bli utformad, säger Per Bolund.

– Skulle man däremot inte komma överens om riktlinjerna. Då måste vi vara beredda att gå den långa vägen via regelverk och lagstiftning.

Konsumentverket får ökade resurser och uppdaterade metoder i enighet med utvecklingen som går snabbare och snabbare. Kommer det vara svårt att hänga med?
– Det är därför det är viktigt att vi får ett regelverk och lagstiftning som är övergripande och generell. Går vi in på varje tekniklösning som finns så kommer vi att bli frånsprungna hela tiden. Sedan måste tillsynen anpassas så att man kan följa alla kanaler på olika sätt. Där har det funnits brister både i Konsumentverkets regelverk och i deras resurser. 



Dela sidan: