Dela sidan:

Centerpartiet har gjort sitt val. M&C Saatchi blir byrån som får ansvaret för partiets kampanj inför riksdagsvalet. Vid valet 2014 gjorde M&C Saatchi Alliansens gemensamma kampanj, och därigenom kom de i kontakt med Centerpartiets kommunikationschef Ola Spännar
– Sedan har byrån en historia av politiska kampanjer, inte minst i Storbritannien. Det är vanligt att pr-byråer har den erfarenheten men det är inte lika vanligt på reklambyråsidan. Det är också en byrå som vi tror kommer göra ett bra jobb hantverksmässigt. De är starka på historieberättande i rörlig bild och kommunicera samhällsnytta för kommersiella företag, säger han.

Samarbetet med byrån är redan igång.
– Vi börjar inte från scratch utan har förberett mycket internt när det gäller analys och strategi. Nu handlar det om att ta fram kampanjkoncept och börja producera.

Jämfört med senaste valrörelsen kommer partiet att lägga större tonvikt vid digitala- och sociala medier samt utomhus. Print får en begränsad del i mediemixen.

Vad blir ert budskap?
– Vi kommer att berätta en stark historia och vår partiledare kommer att stå mycket i centrum. Det har alla partier men specifikt för oss som har en partiledare med det högsta förtroendet av alla. Det är enorm styrka som vi kommer att ta i bruk.

Hur mycket satsar ni?
– Vår valbudget är på cirka 70 miljoner kronor, vilket är samma som 2014. Hälften läggs på medieköp.

När är startskottet för valkampanjen i år?
– Det blir intressant eftersom valdagen ligger tidigare efter sommaren än vad den gjort förr. Det kommer förstås att vara ett stort fokus 3-4 veckor innan valet, men eftersom det är 9 september måste vi ha närvaro under sommaren och ta plats under senvåren.

Vad är din spaning kring hur det kommer att bli?
– Det pratas mycket om att det kan bli smutsigare än tidigare, och visst finns det en sådan risk. Det är en polariserad debatt och många jobbar med svartmålning, men vi fokuserar på hopp och framtidstro.

M&C Saatchis vd Bjarte Eide gläds över uppdraget. 
– Det känns viktigt att bidra till att skapa hopp och framtidstro i en tid präglad av oro och bristande ledarskap. Sverige står inför ett mycket viktigt val, vilket gör uppdraget såväl utmanande som otroligt spännande.

Valet 2014 jobbade Centerpartiet med The Fan Club.


Dela sidan: