Dela sidan:

Liket lever. Och dessutom i högönsklig välmåga, som det heter på vackert språk.

Jag tänker på gammal ångloks-tv. Sådan där tv med tablå och bestämda sändningstider. Det gäller förstås inte allt. Det vore att ljuga då ju alla vet att majoriteten av kurvorna böjer nedåt. Men när jag tittar på publiksiffrorna för Aktuellt så måste jag faktiskt nypa mig i skinnet. Sveriges äldsta tv-nyheter går mot strömmen. Tittandet ökar markant. Det växer även i unga målgrupper och så har det pågått i över ett halvår. Det handlar inte om något enstaka breaking-news-läge som skapar enstaka toppar.

Detta om något är en nyhet. Men eftersom den är positiv så har den kommit bort i de braskande summeringarna om förra året som ännu ett år då den traditionella tv:n minskar och räddar sig kvar tack vare alla pensionärer. Rörlig bild online är förvisso en vinnare, men det är inte hela sanningen.

Låt oss titta på kalla fakta. Under 15 veckor i slutet på förra året landade Aktuellt på i genomsnitt 609 000 tittare. Året dessförinnan var nivån 557 000. En ökning på 8 procent. Tittar vi på gruppen 20 – 59 år är ökningstakten 20 procent. Rapport håller ställningarna med i snitt 1 180 000 tittare, och det finns inga större förändringar om vi skärskådar siffrorna i olika åldersgrupper. Digitalt är ökningstakten ännu högre, vilket alltså innebär att det gamla ångloket och det nya expresståget på nätet tycks dra åt samma håll. Hjälpa varandra.

När jag gör stickprov ända bort till mitten på 2017 så går det att spåra samma trend. Och ökningen fortsätter nu på det nya året.

Detta värmer förstås en nyhetsfreak som jag själv och som jobbat på både Aktuellt och Rapport, förvisso på 1980-talet då det inte fanns några hotbilder. Det var då som toppstoryn i tv-nyheterna frekvent satte agendan i samhällsdebatten. Och då planerade makthavare sina viktiga utspel till 19.30 eller 21.00. Steg för steg, men i långsam takt fragmentiserades bilden. Sedan ökade förändringstempot och i åratal har många med mig trott att tablålagd tv, däri inberäknat nyheter, skulle tryckas ned i avgrunden.

Jag minns som igår datagurun Bill Gates dödsdom för nästan exakt 10 år sedan. Hans dåtida framtidsbild handlade om att internet snabbt skulle ta över all vår konsumtion av rörlig bild. Det skulle inte ta mer än 5 år enligt denne Bill Gates. Sedan nattsvart i rutan. Ingen tvekan.
– Då kommer vi att skratta åt det vi har haft, sa Bill Gates och slog bombastiskt fast att tv i datorn skulle bli den enda tv-rutan.

Idag kan vi faktiskt skratta åt Bill Gates självsäkra träträff om framtiden. Kan möjligtvis vara värt en liten eftertanke när han ju fått många efterföljare, som dödförklarat tv:n i form av just rörlig bild på bestämda tider på en stor skärm med hög bildkvalitet och superbra ljud. Låt oss inte glömma att det säljs mer än 600 000 nya tv-apparater om året i vårt lilla land. Det är färre än då Bill Gates levererade sin dödsdom, men vardagsrummen uppgraderas fortfarande med nya och mer avancerade tv-burkar där många sitter och tittar på just nyheter. Privata strukturer som är förenade med investeringar på flera tusen kronor i hemmiljö blir en så kallad tröghetsfaktor. Det vill säga de teknikoptimistiska förändringarna försenas.

Jag har ju också varit med om att starta SVT:s utmanare TV4 och en rejäl satsning på just nyheter och samhällsprogram. Det var i september 1990. När jag nu kontaktar denna min tidigare arbetsplats för att höra om Aktuellt är unikt så får jag den sensationella bilden bekräftad, men med tillägget att TV4:s 22-nyheter också växer. Här finns samma tydliga trend att nyheter digitalt tycks bidra till att TV4Nyheterna blivit populärare.

Det är alltså inte bara de dyraste sporträttigheterna i fotboll som är klassisk tv:s livlina. Eller exklusiv och påkostad dramaproduktion. Det handlar inte bara om Kalle Anka på julafton, Idol, Bonde söker fru, Skavlan, På Spåret, Melodifestivalen och andra välkända programvarumärken som år efter år ligger överst på tittartoppen. Nu kan slås fast att en basvara, ursäkta ordet, också ger gammel-tv hopp om ett fortsatt liv framåt. Kanske för lång tid framåt. Och det är uppenbart att det uppstått ett nytt kretslopp där publikens intresse för att gå till de välkända och sammanfattande nyhetsprogrammen i både SVT och TV4 ökar samtidigt som nyhetskonsumtionen ökar digitalt i dessa mediebolag. Vi rör oss i intensiv takt mellan mobilen, datorn och den gamla tv-apparaten.

Jag pratar runt med folk på TV4 och på SVT och landar hos min förre chef och kollega på Aftonbladet – Jan Helin, som ju numera är programdirektör på SVT. Helin är en av dem i Sverige med längst erfarenhet av chefsposition i en nyhetsfabrik. Aftonbladet tog täten online under hans chefskap, och nu har SVT på kort tid genomgått en stor omgörning på nyhetssidan under Helins ledning. Jag drar några av mina hypoteser – att det här visar att det finns ett enkelt mänskligt behov av att på en bestämd tid på dygnet få en pålitlig sammanfattning av läget och färsk uppdatering. Vi människor är av naturen både lata och bekväma. Det tar tid att ständigt reagera på mobilens alla nyhetsflashar. Jan Helin uttrycker sig förstås lite finare:
– Ett ständigt flödande nyhetsutbud i mobiler, som aldrig stannar upp, gör att en sändning som Aktuellt blir ett allt tydligare erbjudande om fördjupning och förklaring av dagens mest intressanta nyheter, säger Helin och lägger till:

– Den klassiska nyhetssändningen har inte längre den uppdaterande funktion den en gång hade. Idag är den en scen som öppnar varje kväll där du möter en nyfiken och kompetent redaktion med ett löfte om att engagera dig i dagens viktigaste nyheter.

För att inte ensidigt smöra för SVT så gäller ju detta uppenbart också konkurrenten TV4Nyheterna, vars nyhetspublik växer på liknande sätt.

När jag fortsätter mitt sökande efter svaret på frågan vad som ligger bakom detta mot-strömmen-fenomen så får jag en pusselbit till av TV4:s tidigare planeringsdirektör Malte Andreasson, numera vd på United Screens. Hans hypotes handlar om att rörlig bild online på Youtube, Facebook och diverse andra internationella och nationella medieföretag ofta har innehåll som slår hårdast mot de traditionella tv-kanalernas underhållningsutbud. Knäppa klipp klickar bättre än raka news. Kända nyhetsprogram har därför klarat sig relativt bra.

Jag själv lägger till att jag optimistiskt tror att allt fler människor också har behov av att titta på nyheter som man litar på. I de sociala mediernas värld vinner ego-boostingen, det obekräftade skvallret och de osannolika sensationerna över källkritiken, opartiskheten och sakligheten. I en svårbegriplig värld med många komplicerade hotbilder växer behovet av oberoende och pålitliga nyheter. Traditionell form som måhända kan uppfattas som tråkig ger trovärdighet som uppenbart inte är någon nackdel. Tilläggas bör att nyhetspulsen under lång tid ständigt varit exceptionellt intensiv, vilket självfallet bidrar till att många tittar på just nyheter.

Alla detta är måhända en naiv trosbekännelse. Men tittarsiffrorna talar faktiskt ett tydligt språk. Uppenbarligen är det en styrka att heta något så välkänt som Aktuellt, och en klar fördel att ha funnits med ända sedan den svart-vita tv-tiden. Premiärsändningen ägde rum för 60 år sedan, alltså 1958. Namnet är inpräntat i den svenska folksjälen och med svårslagna positiva förtecken.

Märkligt sammanträffade förresten. Just det där året 1958 blev tv:ns genombrottsår i Sverige tack vare fotbolls-VM, som ägde rum på hemmaplan. Vi kom till final, men torskade med 5–2 mot Brasilien. Nu är det VM igen, på bortaplan i Ryssland. Och det blir en ny fest för tablålagd tv. Både genom 100-tals timmar direktsändning och i den efterföljande nyhetsrapporteringen. Kommer att gynna linjär tv i SVT och TV4.

Som sagt liket lever. Eller lite skönare uttryckt – ryktet om min död är betydligt överdrivet, som författaren Mark Twain uttryckte saken.

Jan Scherman
Mångsysslare. Tidigare vd på TV4 och affärsområdeschef TV på Aftonbladet



Dela sidan: