Dela sidan:

H&M är gammaldags när det handlar om barnkläder. Det anser de två norska kreatörerna Torny Hesle och Ingrid Lea som har tröttnat på klädkedjans utbud. De påpekar att H&M uppmanar flickor att klä sig i "rosa, söta enhörningar, hundvalpar och slogans om utseende, skönhet och livets små ting". Medan pojkar däremot ska förstå att döskallar, ilskna dinusaurier, och rymdskepp är grejen, tillsammans med rebelliska tongångar. 

Problemet med detta, menar duon, är att klädkedjan befäster åtskillnader mellan könen. Till exempel att det är oacceptabelt för män att gråta och att få kvinnor når de ledande positionerna i världen. 

Som ett motdrag valde de att erbjuda H&M en gratis kampanj, fri för klädjätten att använda, där man frågar sig varför inte barn bara kan få vara barn. I kampanjvideon blandas de könskodade kläderna: Tjejer bär döskallar och killar bär glitter. 

I ett slutmeddelande skriver man en hälsning riktad direkt till H&M:

"Dear H&M, We need your help to close the gender gap, så we decided to help you first by making this campaign. Please feel free to use it as your first step towards a more gender equal future." 

Torny Hesles Facebookinlägg om kampanjen har nått virala höjder och har i skrivande stund över 3000 delningar och 4500 gillamarkeringar.

Hon har tidigare kritiserat H&M för de snäva kösrollerna i dess utbud, men inte fått något tillfredsställande svar. Till slut fick hon nog och lanserade kampanjen i fråga.

– Jag reagerade då starkt på kollektionen. I butiker är det säkert enklare att handla efter behag på olika avdelningar, men på nätet blir du först ombedd att välja vilka kläder du vill titta på, för tjejer eller killar, och blir så endast exponerad för halva utbudet. Oavsett om du i teorin är fri att handla som du vill som konsument så innebär det ett hinder. Det påverkar våra barn, och på det här sättet blir det ingen jämställdhet mellan könen. Det blir inte fler kvinnliga ledare i världen om flickor ska vara rosa prinsessor och pojkar blir inte övertygade om att det är okej att visa känslor, när de blir uppmanade att bära tuffa tröjor, säger hon i en intervju med norska reklamtidningen Kampanje

H&M har kommenterat kampanjen per mejl till Kampanje.

"Vi i H&M tycker att kampanjen är vacker och vi älskar det inkluderande budskapet! Hos oss är alla hjärtligt välkomna att handla vad man vill, oavsett avdelning. Vi inspireras av den här typen av budskap, och kommer att låta oss inspireras i våra processer. Även om Torny och Ingrid inte har sett några förändringar hos oss ännu, så ska de veta att vi hör dem."

Torny Hesle och Ingrid Lea arbetar på reklambyrån The Oslo Company (tidigare Aegis Media Norge respektive McCann Oslo).  



Dela sidan: