Dela sidan:

Jag trodde en gång jag kunde lösa i stort sett alla uppgifter, briefer eller problem om jag bara fick en helsida i en vettig tidning att jobba med. Jag tänkte mina ord inte gick att värja sig mot och att mitt tangentbord var det enda verktyg som behövdes för att skjuta uppdraget i mål – i princip oavsett målgrupp och produkt.

Naivt. Självklart. Men också ett uttryck för det självförtroende skribenten/kreatören måste ha när hen tar sig an en uppgift. Man måste ju tro själv, för att få någon annan göra detsamma.

Jag gillar fortfarande helsidor. I rätt sammanhang kan de ännu skapa svallvågor långt utanför den betalda räckvidden. Absolut. Men i somras tog jag min byrå och mitt pick och pack och flyttade till framtiden. Vi flyttade till HiQ.

Kände mig lite som Karl-Oskar. Han som lämnade det gamla bakom sig och klev i land på andra sidan med uppkavlade ärmar och en kista full av gamla verktyg vars värde han var osäker på. "All kommunikation sker på mottagarens villkor", har jag lärt mig. Är det fortfarande sant? Vad är en bra rubrik värd i dessa nya tider? Någon som vill ha ett koncept? En strategi?

LÄS MER: Fredrik Jerlov i samarbete med HiQ

Några månader senare har jag börjat rota mig i den nya världen. Mycket är sig likt. Det handlar om att skapa affärer, här som där. Och en bra idé är alltid en bra idé. (Nästan) alltid en konsekvens av begåvade människor som arbetar disciplinerat mot ett väl definierat mål. Det var hårt arbete i den gamla världen. Det är det nu också.

Men det finns en viktig skillnad. Här börjar processen ett Kotler-P tidigare. Här jobbar man först med P som i "Produkt" – med tanken att digital produkt- och tjänsteutveckling är lika viktigt för en marknadschef som vill ta andelar. Tänk stort. Börja smått. Skala snabbt. Det är lika verkansfullt, nytänkande och häftigt som jag gissar Karl-Oskar tänkte när han såg sin första hjulångare.

För mig, som kreatör, är det en förmån att få använda min eventuella kreativa förmåga i detta nya sammanhang. Och faktiskt, så tror jag detta är "The land of Oppurtunities" för alla kommersiella kommunikatörer som söker ny mark att sätta spaden i. Det är här kunderna finns. Det är här uppdragen finns. Och inte minst viktigt, det är här respekten finns.

(Är du gammal reklamare så vet du vad jag pratar om. Du vet hur det är att jobba på Köparens marknad till den grad man böjt sig så mycket runt skrivbordet att utsikten påminner om stället där solen aldrig skiner. Du vet hur det är. Så är det inte här. Här råder respekt. Vettiga tidsplaner. Vettig prissättning. Vettiga förutsättningar. Jag älskar det.)

Rimligen är det också framtiden vi ser här. När hela mediakarusellen, sakta, glider ner i avgrunden så måste marknadsavdelningen finna en ny doktrin. Jeff Bezos på Amazon samman-fattar det snyggt: "Förr lade jag 20 procent av min tid på att skapa en enastående produkt och sedan 80 procent av tiden på att skrika om den. Nu är situationen den omvända."

Det är nya tider nu. Ring klocka ring.

Fredrik Jerlov
Arbetar med affärsutveckling på HiQ


Dela sidan: