Dela sidan:

Aller Media AB omsatte 1 369 miljoner kronor under räkenskapsåret som avslutades den 1 oktober. Det är 40 miljoner mindre än föregående år, delvis till följd av fallande lösnummerförsäljning. I gengäld gick OTW, köpt från Stampen för 120 miljoner 2016, lysande och bidrog med 20 miljoner i vinst. Bra gick också contentbolaget Make Your Mark som bidrog med 5 miljoner i vinst.

Under året har Bodil Ericsson Torp slimmat koncernen, fusionerat in FAB Media, gamla Frida Förlag, sålt bort print och utvecklat it-plattformar. Efter den förra ledningens dyra Fridaaffär, som kostat Aller omkring 300 miljoner kronor, har nu värdet skrivits bort helt.

Resultatet på 72 miljoner dras ner av omkring 50 miljoner i strukturkostnader och ungefär lika mycket i av- och nedskrivningar. Danska Aller tar 26 miljoner i royalty för titlarna och minst lika mycket i "management fee". Å andra sidan gjorde Aller en reavinst på 76 miljoner vid försäljningen av fastigheten i Helsingborg, sedan den skånska delen koncentrerats till Malmö och huvudkontoret flyttat till Stockholm.
– Ja, nu har vi rensat ut gamla synder och betalat av gamla lån, säger Bodil Ericsson Torp. Vi har återinvesterat i ny kompetens med ägarnas goda minne och det är jättekul.

Hittills har Aller Media bjudit på allt material på nätet, men ska under senvåren börja testa att ta betalt av nätläsare.
– Nu har vi lagt grunden för att börja ta betalt av digitala konsumenter. Traditionella tidskrifter måste börja ta betalt på nätet, utan digitala konsumentintäkter överlever vi inte på sikt.



Dela sidan: