Dela sidan:

Enligt en ny studie genomförd av forskarna Adam Shehata och Jesper Strömbäck vid Göteborgs universitet har de som inhämtar sina nyheter från sociala medier mindre kunskap om omvärlden än de som får dem från traditionella nyhetskällor, det rapporterar Journalisten. Studien har genomförts vid två tillfällen, dels i samband med EU-parlamentsvalet 2014 och sedan en gång per år under 2014,2015 och 2016. Studien visar även att användandet av sociala medier ökat kraftigt mellan åren 2014 och 2016, från 22 procent till 32 procent.

"Viktigast är kanske att studien lyfter fram hur viktiga de traditionella medierna är när det gäller att förse medborgarna med en bild av vad som händer i politiken och i samhället", skriver artikelförfattarna Adam Shehata och Jesper Strömbäck".

Läs hela studien här.

Spotify startar nyhetstjänst

Igår kväll meddelade Spotify på sin hemsida att man kommer att lansera en ny tjänst – Spotlight. Tjänsten är tänkt att komplettera Spotifys utbud av podcasts, ljudböcker, nyheter och musik med visuella komponenter. Tjänstens material kommer att leveras av BuzzFeed News, Cheddar, Crooked Media, Lenny Letter, Gimlet Media, Genius, The Minefield Girl, Refinery29 och Uninterrupted. Spotlight kommer även att innehålla material producerat av Spotify själva. Buzzfeed kommer bland annat att leverera en 4-7 minuter lång nyhetssändning varje dag.

– Vi är väldigt glada att kunna lansera Spotlight, ett format som smälter samman historieberättande, nyheter, information och åsikter med visuella komponenter i en och samma spellista, säger Courtney William Holt, chef på Spotify Studios and Video.

Tjänsten kommer till en början endast att finnas på den amerikanska marknaden men kommer att lanseras i resten av världen inom en snar framtid.

MTG säljer mediebolag

MTG säljer sin andel i mediegruppen Trace för 300 miljoner kronor. Köpare är investmentbolaget TPG Growth. Enligt ett pressmeddelande ligger försäljningen i linje med MTG:s strategiska omvandling.

"Vårt fokus på MTG ligger på den ökande digitala transformationen av våra broadcastingtjänster och den kraftiga tillväxten inom MTGx." säger MTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann i ett pressmeddelande.

Twitch knyter avtal med Disney

Avtalet innebär att fyra av Disneys största contentproducenter, varav tre inriktar sig på spel, kommer att flytta sina kanaler från YouTube till Twitch som del av ett flerårigt avtal. Avtalet ses som en reaktion på nyheten att YouTube den senaste tiden varit föremål för kritik efter Logan Paul-skandalen samt att de infört strängare regler för de kreatörer som vill tjäna pengar på plattformen, det rapporterar The Drum.

– Avtalet med Twitch kommer att ge våra största kreatörer tillgång till plattformens alla verktyg, expertis och nätverk för att stärka sin kontakt med sina tittare, säger Andrew Sugerman, chef över Disneys publicistiska och digitala medie-verksamhet i ett uttalande. 

Snapchat drar ned på personal...

Snapchat, som plågas av problem med sin användartillväxt, tvingas till nedskärningar. Enligt Cheddar kommer upp till två dussin tjänster från bolagets content, programmering- och partnerskapsteam att försvinna, det rapporterar The Drum.

– Att ha en skalbar affärsmodell är inte tillräckligt. Vi måste även bygga en organisation som är internt skalbar, säger Snapchats vd Evan Spiegel i ett internt meddelande.

... och inför nya mätverktyg för annonsörer

I en ny uppdatering av Snapchats app inför bolaget en rad nya mätverktyg som ska underlätta för annonsörer på plattformen, det rapporterar The Drum. Bland annat ska annonsörer kunna se om dess annonser på Snapchat har lett till nedladdning av deras programvara. Spelbolaget Playdemic har bland annat sett att annonseringen lett till att deras spel Golf Clash laddas ned i 27 procent högre utsträckning än förväntat.

Förra året omsatte Snapchats annonsaffär på den amerikanska marknaden 1,18 miljarder dollar men annonsering på plattformen har fortfarande inte slagit igenom på den svenska marknaden.

 



Dela sidan: