Dela sidan:

Våren 1994. Vid en skola i Malmö pågick en förvandling; skyltar byttes ut, gator kläddes om och skådespelare satte på sig äldre plagg. 90-tal skulle bli 40-tal och Bo Widerbergs våta pojkdröm "Lust och Fägring stor" skulle spelas in. Kristoffer Graci såg på från sidan. Han trodde knappt sina ögon, tänkte; "De bygger en helt ny värld. Att det går!"

Han var tolv år och där av en anledning. Som ansvarig för filmrecensionerna i sin och kompisarnas hobbytidning var det närmast en förpliktelse att bevaka sommarens stora filminspelning i stan. Men det hela övergick i något annat, blev mer av en besatthet. Resten av inspelningsveckorna var han där mest hela tiden, pratade med inspelningsteamet och lät sig uppslukas av scenerna. Visst blev det en och annan artikel, men besöken resulterade framför allt i något så mycket större: Det var den sommaren han bestämde sig för att det var film och tv han skulle hålla på med. Med betoning på det senare, skulle det visa sig.

 

Mörkbrunt tegel klär jugendhuset Sjömansinstitutet, en anrik fastighet som klättrar utefter Katarinaberget invid Stockholms ständiga byggarbetsplats Slussen. Den nedersta våningen – "minus fyra" i hissen från Katarinavägen – har tidigare fungerat som stationshus åt Saltsjöbanan, men är numera hemvist åt produktionsbolaget Nordisk Film TV.

Vd Kristoffer Graci är stressad, ser till att avhandla några ärenden med en kollega innan han har tid att prata om sig själv, och ber om ursäkt för eventuella telefonavbrott under samtalets gång.

– Här uppe sitter Sofias Änglar, Fuskbyggarna och andra produktionsteam, säger han till slut, och pekar mot en öppen övervåning.

Han vänder in till sitt kontor som ligger precis under ståltrappan som leder till övervåningen, ser till att dölja några produktionsscheman med en projektionsduk och slår sig ner i en gul fåtölj. Han blickar tillfreds tillbaka på en bra höst.

– Ebbots Ark har gått riktigt bra (omkring en miljon tittare per avsnitt i SVT, reds anm). Programmet kom till efter att vi konstaterat att vi var flera som var förtjusta i Ebbot Lundgren, tyckte att han hade en udda, kul och inbjudande stil. En dag hade en medarbetare läst en artikel med hans gamla band 'The Soundtrack of our Lives'. Hon sa: "Är det inte just det här som är grejen, våra soundtracks, vad musiken har betytt för våra liv?" Så det blev grundidén; Artister som tolkar låtar som har varit betydelsefulla för dem.

– Det är så många av våra program kommer till. Ofta runt en person. Precis som när jag var på produktionsbolaget Sto-Cph och gjorde 'Veckans Brott'. Jag hade sett Leif GW Persson i 'Efterlyst' i många år, där han förekom i en sekvens. En analys visade att det var just då tittarsiffrorna peakade. Bingo! Vi gjorde ett program med bara Leif, där han kommenterar aktuella brott och svarar på tittarfrågor.

Kristoffer Graci vet vad han gillar. Och inte minst vad tittarna gillar. Det har han lärt sig genom de många år han oavbrutet har jobbat i branschen. Trots att han bara är 35 år gammal så har han 18 yrkesaktiva år i bagaget.

Och då innehåller den kalkylen inte ens alla de oavlönade åren av tv-skapande som följde den ödesmättade sommaren 1994.

Det var med nya klarsynta ögon han lämnade den sista inspelningsdagen av "Lust och Fägring stor": Berättande hade alltid berört honom, men nu hade han dessutom hittat sitt format. Föräldrarna hemma i Möllevången svarade uppmuntrande att "ingenting är omöjligt" när han berättade om sin nya vilja att göra film.

Så kom den perfekta möjligheten. Kommunens öppna kanal "TV Malmö" efterlyste en programledare till ett barnprogram som skulle sändas på sportlovet. Han sökte, provfilmade och satt snart i en studio och rapporterade om lokala evenemang. Pojken fick blodad tand men var avigt inställd till att själv behöva betala för att få sitta i rutan, såsom upplägget var, tänkte "de borde ju betala mig!". Sedan kom han i kontakt med Kanal Malmö, en lokal kommersiell aktör som Kristoffer Gaci fick göra program åt, mot att han själv stod för omkostnaderna med hjälp av sponsorer. Där påbörjade han bland annat en ambitiös såpaproduktion med titeln "Malmöbor".

Men projektet fick ett snopet slut.

– Min stora dröm var att göra en såpa. Så jag satte igång dåtidens, sas det, största lokala tv-produktion i Malmö någonsin. Jag var 14 år gammal, snart 15, drog ihop sponsorer och knöt till mig 18 amatörskådespelare. Jag skrev manus och producerade, en tjej med teaterbakgrund fick regissera. Vi spelade in alla åtta avsnitt under sommaren och sedan satt jag varje helg och lov under ett år och klippte i analoga redigeringsprogram. Banden var dåligt uppmarkerade och det var ett helvete att försöka hitta alla scener. Båda mina föräldrar var väldigt stöttande, men jag halkade efter i skolan. Det var de inte lika förtjusta i. När jag började bli klar kom ett riktigt tungt besked. Kanal Malmö gick i konkurs, och såpan skulle aldrig sändas.

– Det var otroligt frustrerande. Men såpan finns kvar! Jag gjorde färdigt alla avsnitt, och har sagt till regissören att vi borde tanka upp den på Youtube, men hon vägrar, haha.

Tv-ambitionerna ledde till medieprogrammet på gymnasiet. Därigenom deltog han bland annat i det nationella dokumentärfilmsprojektet Ung 2002, men kände överlag att studierna var tröga, oinspirerande.

– De gav mig inte så mycket, om jag ska vara ärlig, säger Kristoffer Graci.

Det var en tid då dokusåpor hade börjat slå igenom och "Baren" hade börjat sändas i TV3 med Robert Aschberg som programledare. Upplägget var att deltagarna skulle driva en bar medan tittarna röstade om vilka som får vara kvar ­– och även kunde besöka krogen ifråga. Den uttråkade 17-åringen Kristoffer Graci älskade tv-konceptet och sökte, trots sin ringa ålder jobbet som reporter/inslagsproducent. Produktionsbolaget Strix hade bevisligen inga problem med en minderårig medarbetare i krogmiljö och anställde tonåringen.

– Då började min professionella resa i Stockholm. Jag sa till mina föräldrar att det rörde sig om ett sabbatsår. Men vi visste nog alla att jag aldrig skulle flytta hem igen. Jag jobbade kvar i fyra säsonger, och det var en galen tid. Vi jobbade i skift, man vände på dygnet. Deltagare festade långt in på natten, bråkade och låg med varandra. Det var helt tokigt, men otroligt kul. Jag tyckte att jag hade kommit till paradiset.

Hur kunde man anställa en 17-åring till ett koncept som utspelar sig på krogen?
– Jag vet faktiskt inte. Det finns de som påstår att jag ljög om min ålder, men så var det inte. Det hade jag inte ens kunnat, för jag skrev ju på avtal med personnummer, fick lön.

Det var ett kostymdrama du fastnade för som tolvåring. Reality är lite av en annan konstart.
– Ja, så är det. Min plan var att jobba med drama i allmänhet, men vid millennieskiftet dog hela dramagenren, så jag fastnade i reality och dokusåpor. Men brinner man för att berätta berättelser, som jag gör, så funkar det bra. Jag trivdes och blev duktig på det. Med åren har jag fått något av en näsa för vad publiken tycker om och vad kanalerna vill ha.

Det dånar i kontoret. Någon springer med tunga steg uppför ståltrappan och Kristoffer Graci lyfter med blicken mot taket. Han berättar att "Baren" fick lägga ner till följd av svikande tittarsiffror. Gymnasiet kom aldrig på tal igen. Därmed har det inte heller blivit några universitetsstudier.

Istället har han etablerat sig på det ena bolaget efter det andra. Det blev några år med Fame Factory på Strix. Han arbetade med programutveckling på Titan efter att ha sett ett "riktigt uselt realityprogram" producerat av bolaget (han blev sedan anställd efter att ha påpekat hur de borde göra istället). På Sto-Cph växte han från utvecklare till utvecklingschef, och på Jarowskij gick han via rollen som utvecklingschef och vice vd till kreativ chef.

Med åren har drivkrafterna ändrats något. Vid sidan av berättarglöden har det växt fram ett sinne för att driva bolag, leda och att sälja.

– I grund och botten är jag en kreatör som tycker väldigt mycket om att sälja. Jag fick tidigt en vana att leda, och som producent eller redaktör hade man ansvar för arbetsgrupper. Detsamma som utvecklingschef. Det har inte alltid gått helt friktionsfritt när 30-åringar ska ta order från en 21-åring, men överlag har det fungerat väldigt bra. Ledarskap är en hel vetenskap, det är klart att man är vilsen ibland och gör tusen fel hela tiden. Men jag har många trogna medarbetare, som jag har jobbat med i många år. Så något gör jag kanske rätt.

Utbildning är bevisligen inte nödvändigt för en spikrak karriär, men känner du att bristen på den har kostat dig något?

– Jag har förstås gått ledarskapsutbildningar, men skulle inte kalla mig för överutbildad direkt. Det är klart att man kan ha lite akademiska komplex i vissa sammanhang, mest i sociala sådana. Tanken har slagit mig att jag kanske borde läsa upp gymnasiet och studera, men vägen är lång.

Ingen utbildning i varken tv-produktion eller ekonomi. Trots det är Kristoffer Graci framgångsrik inom båda. När han kom till nordisk Film TV 2014 var bolaget tyngt av tittartapp och kraftiga förluster till följd av omstruktureringar: det året låg rörelseresultatet på -16 miljoner kronor med omsättningen 24 miljoner. 2016 hade omsättning farit upp med raketfart till 95 miljoner kronor och minusresultatet minskat till 2,6 miljoner. Det är minst sagt en fjäder i hatten för en 35-årig vd.

– När jag kom till bolaget hade de tappat fokus på försäljningen och inte leverera tillräckligt bra produktioner. Det är ju det som är så jävla svårt; att både gasa och bromsa samtidigt – ha fokus på både nuvarande produktioner och försäljningen framåt. Någonstans där hade det fallerat.

– Jag har levt i tv-branschen i många år – gör man det så utvecklar man en fallenhet. Jag har varit med och gjort resor både uppåt och nedåt. Jag har sett vad som händer när man har rätt fokus. Och fel. Kunskapen om vad som behöver göras kommer med erfarenheten. 2017 har vi gjort allt för att leverera plusresultat, och det ser ljust ut. Omsättningsmässigt gör vi bolagets bästa år någonsin. Men jag vill understryka att det är jag och mitt team som har gjort den här resan. Utan dem hade det aldrig gått.

Att klättra positionsmässigt innebär ofta att man kommer långt bort från produktionen. Har du kvar gnistan kvar, som tändes i ditt tolvåriga jag?

– Den finns kvar. Kanske inte på samma sätt, för exakt samma saker, men jag brinner fortfarande starkt. Jag försöker vara så involverad som jag kan i utveckling och uppstarter, kollar alltid igenom alla första avsnitt i nya produktioner, går igenom manus och är med som bollplank. Ibland är jag exekutiv producent. Det kan stundtals bli lite mycket, men det är viktigt för mig att ha kontakt med det vi säljer och producerar. Det gäller att hitta en balans!

På Nordisk Film TV har han i varje fall hittat tillbaka till det han en gång inspirerades av, när Bo Widerberg spelade in sitt kostymdrama på Malmös gator.

– Jag flyttade till Stockholm för att jobba med drama. Men det blev som bekant reality. Men efter 18 år i stan har jag faktiskt börjat arbeta med det jag flyttade hit för; Vi har stort fokus på drama och har bland annat producerat julkalendern "Selmas Saga" och tv-serien "Familjen Rysberg", båda för SVT. Vi har också flera andra stora projekt i pipelinen inom just drama. Så cirkeln är på ett sätt sluten.

Kristoffer Gracis 5 karriärtips

  1. Jobba hårt.
  2. Ge inte upp när du stöter på motgångar.
  3. Fokusera på det du själv presterar och strunt i vad alla andra gör.
  4. Förekom istället för att förekommas – det gäller i nästan alla lägen.
  5. Omge dig med bra människor, utan dem är du ingenting.

Fakta / Om Kristoffer Graci

Ålder: 35 år.
Bor: Södermalm, Stockholm.
Uppvuxen: Malmö.
Familj: Sambo, två söner 5 och 10 år.
Tjänar: 1 465 000 (2016).
Karriär i korthet: Reporter och redaktör på Strix Television, utvecklingschef på STO-CPH, vice vd och kreativ chef på Jarowskij, vd på Nordisk Film TV.
Utbildning: Grundskola och en avbruten gymnasieutbildning.
Medievanor: Läser tidningar, lyssnar på radio och på poddar, läser mycket magasin (en stor del av den kreativa delen av jobbet), tittar på serier.
I lurarna: Oftast poddar när jag tränar.
Lästips: Icon, Fokus och Filter. Det är mina tre favoriter i tidningshyllan.



Dela sidan: