Dela sidan:

Fejkade följare i sociala medier är ett enormt problem för varumärken världen över som vill synas genom influencer-samarbeten. Många samarbeten mellan annonsörer och influencers förmedlas genom nätverk som säger sig kunna säkerställa att de aktuella influencerserna faktiskt levererar vad deras följare och engagemang lovar.

I ett långt wallraff-reportage har Breakit-reportern Towe Boström, likt amerikanska förlagor, dykt djupare i problemet. Boström satte upp ett fejkat konto inriktat på träning och löpning med det fingerade målet att springa Stockholm Maraton 2018. Kontot fylldes av träningsbilder på henne själv tagna av en professionell fotograf, allt för att skänka kontot så hög trovärdighet som möjligt.

Towe Boström går sedan vidare och köper 35 000 följare från internationella företag som säljer fejkade följare och engagemang i sociala medier.

"Vissa plattformar lovar snabb leverans och levererar inom någon timme, medan andra tar dagar på sig, vilket inte alltid framgår i förväg. När jag går upp i prisklass, exempelvis 10 kommentarer för 20 kronor, blir jag överöst av kärlek. "Du är så fantastisk", "mitt hjärta smälter", "hur gulligt är inte det här" och "snälla posta mer" är typiska kommentarer att vänta sig från leverantören Rantic."

Enligt Instagrams regler är det förbjudet att köpa följare på plattformen.

I ett tredje steg kontakade hon influencernätverk som Tourns plattform Wave, Boostified, United Influencers och Revfluence för att bli insläppt på plattformarna som matchar influencers med relevanta annonsörer och kampanjer. Flera av dem påstår sig ha en rigorös säkherhetsprocess och att endast ett fåtal av de som ansöker släpps in på plattformen. Några av dem följer sina löften men det fejkade kontot släpps ändå in på plattformarna Tallify, Boostified, Influact och tidigare nämnda Wave. 

Även om kontot visserligen erbjuds en rad mindre varumärkessamarbeten genererar det inte några större intäkter. Problemet kvarstår dock, det är fortfarande oklart hur stort problemet med köpte följare är hos större influencers som redan har en riktig följarskara.

– Vi har skrivit mycket om influencer-branschen och började redan i våras spåna om att ta ett större grepp kring den efter att ha sett liknande experiment på den internationella marknaden, säger Towe Boström till Resumé.

Hur stort uppfattar du att problemet med köpta följare till influencerkonton är?

– Det är väldigt svårt att ge en exakt siffra men tittar man på medierapporteringen kring problemet och pratar med folk i branschen upplever jag att det är ett relativt stort problem. Vårt reportage visar att det inte är speciellt svårt att ta sig igenom de filter som influencernätverken satt upp. Det ska även sägas att mitt konto fick en varningsflagg från en rad internationella plattformar.

Vad säger nätverken själva?

– Boostified, ett bolag som jobbar mycket med produktutskick till influencers, har sagt att deras kontroll brustit men att det också är väldigt svårt att avgöra om ett konto köpt följare. De menar att det i slutändan är Instagram själva som måste ta tag i problematiken. De initiativ som de tagit hittills har dock inte varit tillräckliga.

I samband med reportaget har Breakit jobbat intensivt med att få spridning i en rad olika medier. En taktik de även använde när sajten lanserades i inledningen av 2015.

– Tittar man på det wallraff-reportage som vår reporter Erik Wisterberg gjorde förra året körde vi en livesändning på Facebook som vi visste skulle ta spinn i olika branschmedier och att andra därefter skulle plocka upp det. I det här fallet hade vi inte en lika given krok utan kontaktade helt enkelt de olika redaktioner med en vinkel som skulle vara relevant utifrån deras bevakningsområde. Just spridningen är något vi pratar väldigt mycket om på redaktionen, har man lagt tid och resurser på ett knäck vill vi också att det ska nå ut. I grunden bygger det dock på att det är ett gediget och bra reportage, säger Breakits nyhetschef Jon Mauno Pettersson.



Dela sidan: