Dela sidan:

Socialdemokraterna och Centerpartiet i topp

Med en kampanjbudget på 100 miljoner kronor, där 70 miljoner av dem är vikta åt reklam, är Socialdemokraterna det parti som satsar mest pengar på det kommande riksdagsvalet. Strax efter dem, med en budget på 70 miljoner kronor, kommer Centerpartiet, det rapporterar SVT Nyheter.

– Annonsköp är den enskilt största utgiften. Fördelningen mellan olika medieslag är inte definitivt beslutad men vi bygger ut vår digitala verksamhet och vet att tv är en kanal där vi når många. Vi har ett stort försprång, att som folkrörelseparti, ha tiotusentals valarbetare runt om i hela landet. Det kommer vi också lägga en hel del ekonomiska resurser på, skriver socialdemokraternas pressekreterare Martin Rynoson till SVT Nyheter.

Moderaterna och Sverigedemokraterna har båda en budget på omkring 50 miljoner kronor, oklart hur stor del som är vikt åt reklam. Vid valet 2014 hade Sverigedemokraterna en valbudget på omkring 30 miljoner kronor. 

– Det handlar om att kunna nå ut väldigt brett, att vara i forum som vi normalt sätt inte når. Vi är starka digitalt, men de som följer TV4 på kvällarna kanske inte är de som följer vår Facebooksida, säger Sverigedemokraternas kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Google satsar på hyperlokala nyheter

Enligt det amerikanska magasinet Slate håller Google just nu på att utveckla och testa en tjänst bolaget kallar för Bulletin. Tanken med Bulletin är att vem som helst runtom i världen ska kunna bidra med nyhetstexter och bilder.

– Det här är fortfarande i en tidig testfas och riktas mot hyperlokala händelser och evenemang som folk kan dela och lokala medier kan dra nytta av, säger Maggie Shields, talesperson för Google till Slate.

Google håller just nu på att testa Bulletin i de amerikanska städerna Nashville och Oakland.

New York Times tittar närmre på Twitters fejkföljare

Förra veckan fick svenska Breakit stort genomslag för sitt wallraff-reportage om köpta följare på Instagram. Den här gången är det amerikanska New York Times som tittat närmare på den globala marknaden byggd kring köpta följare på olika sociala plattformar. I reportaget "The Follower Factory" tar tidningen en titt på företaget Devumi som säljer Twitter-följare, de vars profiler blivit stulna av botnätverk och de profiler som köper fejkade följare. Helgens måsteläsning.

Minskad tillväxt för globala byråjättar

Analytiker på Bank of America Merrill Lynch (BAML) spår att globala byråjättar som WPP, Publicis och Omnicom kommer att se en minskad tillväxt under 2018 jämfört med tidigare.

– Marknadsföringsbudgetar håller på att skiftas från historieberättande och kreativitet till teknologi, kundupplevelser, datadrivet och finansiella omställningar skriver analytikerna i ett brev till sina klienter.

BBC ber om ursäkt för löneskillnader

Det senaste året har brittiska BBC befunnit sig i något av en kritikstorm sedan det uppdagats hur public service-bolaget gett män högre lön än kvinnor. BBC har också kritiserats för att inte släppa fram kvinnor till framstående positioner inom bolaget. Nu rapporterar The Guardian att BBC under veckan kommer att be om ursäkt för hur de agerat samt presentera en plan för hur de ska göra upp för sina tidigare misstag.

Nyligen avgick BBC:s Carrie Grace i protest mot de ojämställda lönerna och sex av de mest välbetalda manliga medarbetarna har gått med på att sänka sina löner.

Twitter lanserar sponsrade "Moments"

Med hjälp av den nya funktionen "Sponsored moments" kan varumärken samarbeta med en utvald innehållsproducent för att skapa ett Twitter-moment kring specifika händelser. Under helgens World Economic Forum har bland annat Bank of America testat funktionen tillsammans med Bloomberg, det rapporterar The Drum.

– Vi vet att beslutsfattare och influencer hänger på Twitter för att följa med i vad som händer i Davos. Sponsored Moments ger oss en möjlighet att på ett sömlöst sätt ta del av den konversationen samtidigt som den sker, säger Meredith Verdone, marknadschef på Bank of America.



Dela sidan: