Dela sidan:

 ”IKEA är annorlunda, det känns som att Kamprad verkligen menar vad han säger när han pratar om att förenkla vardagen för de många människorna. Jag litar på honom på något sätt.” I så många varumärkesundersökningar under så många år har jag hört vanliga konsumenter prata i de här banorna om IKEA och Ingvar Kamprad. De känner att IKEA har stått nära den lilla människan, nära dom själva, trots IKEA:s enorma storlek. Ingvar Kamprad byggde syftesdrivna varumärken långt innan någon pratade om det. Det handlar om varumärken som besjälas av en idé om hur vardagen ska bli lite bättre för oss alla, ja till och med för hela samhället. Det spelar ingen roll om det blåst kring Ingvar Kamprad, den vanliga människans positiva bild av honom och IKEA har bestått. Ibland har jag till och med en känsla av att den stärktes när det blåste som mest.

När vi på Lynxeye försökt förstå syftesdrivna varumärken har vi sett att de kännetecknas av hög trovärdighet, hållbart tänkande, relevant och kundnära innovation, stor framtidstro och inspirerande visioner. I Purposeful brands har IKEA varit Sveriges syftesdrivna varumärke nummer 1 år efter år, för de har varit starka på alla de här områdena om vanliga människor får säga sitt. Det finns så mycket modernt tänkande i IKEA att inspireras av för oss alla. Alla gillar ett företag och varumärke med ett starkt ’why’, problemet är att det är så få så som lever upp till sina vackra ord.

Varumärken som uppfattas demokratisera och erbjuda något som förut bara varit tillgängligt för ett fåtal skapar alltid goodwill. När de växer upp och blir stora går ofta en hel del av det förlorat, med IKEA är det inte så. Varumärket är kvar i ögonhöjd för den lilla människan, förkroppsligat av Ingvar Kamprad som person och hans livsstil. Här finns det något att lära för oss alla. Jag tror aldrig att han glömde bort mötena med sina första kunder i takt med att IKEA började attrahera miljontals nya kunder världen över. Han gav intryck av att bry sig om den enskilda kunden och verkade inte tappa kontakten med dom, något som alltför många gör.

Kanske är det därför som IKEA:s innovativa lösningar ofta uppfattas vara så relevanta och kundnära. Kunderna känner att lösningarna kommer från någon som förstår deras vardag och små vardagsproblem. Innovation handlar om att lösa människors problem och hans mindset var alltid att det bästa för kunden ännu är ogjort. Han blickade inte tillbaka på gamla meriter, utan blickade framåt. Han bjöd in sina medarbetare och gjorde dom till en del av hans visioner för att tillsammans göra kundens vardag bättre.

Purposeful brands och andra studier jag jobbat med visar att konsumenten ser IKEA som en föregångare inom hållbarhet. Hur kan det komma sig att ett företag som erbjuder heminredning till riktigt låga priser kan slå de flesta andra på fingrarna på hållbarhet, i alla fall uppfattningsmässigt? Kanske är det för att de varit upptagna med att göra saker och inte bara med att prata om hållbarhet, kanske är det återigen för att de känner att IKEA bryr sig om människor och miljö på riktigt.

Jag känner en tacksamhet mot Ingvar Kamprads gärning. Visst var han kontroversiell i vissa avseenden, men för en varumärkesbyggare är hans skapelse, IKEA,  en sådan uppenbar källa för inspiration. När vi jobbar runt om i världen har IKEA bidragit till att ge oss som svenska varumärkesbyggare en trovärdighet och en själ. Även fast vi kommer från ett litet land kan vi ha stora idéer som uppfattas ligga steget före många andra. Varje dag har vi glädje av det när vi försöker bidra till att skapa nya syftesdrivna varumärken. Och kanske är det det finaste sättet att visa tacksamhet för hans gärning, att själv bidra till en bättre vardag för de många människorna. Så tack för inspirationen, Ingvar.    


Dela sidan: