Dela sidan:

I kampanjen #MissLyckad ville Länsförsäkringar ifrågasätta den prestationshets innefattande "bländade leenden, vältrimmade kroppar, galna festnätter, en mils löpning innan solen gått upp, toppresultat i plugget, matlagning i Guide Michelin-klass" som råder i samhället.

Under gårdagen skickade de därför ett mejl till sina kunder betitlat "Du är #MissLyckad" - något som inte landade väl hos några av mottagarna. I kampanjen samarbetade Länsförsäkringar med Icona Pop och designern Ida Klamborn.

Bara fyra timmar efter utskicket backade så Länsförsäkringar och bad om ursäkt till de kunder som fått utskicket.

"På förekommen anledning vill vi be om ursäkt för otydlighet kring vårt utskick tidigare idag. Vårt budskap är att hylla alla människor precis som de är, och vända känslan av otillräcklighet som många ungdomar idag upplever, mot att de istället ska känna sig lyckade utan hets att försöka leva upp till skeva ideal som inte existerar på riktigt. Miss Lyckad är tänkt att vända på begreppet misslyckad! Vi är otroligt ledsna över att vårt budskap blev otydligt i vårt utskick".

Till Dagens Nyheter säger Lisa Höglund, kommunikationschef för Länsförsäkringar i Göteborg och Bohuslän, att rubriken kan leda till att mottagaren missuppfattar budskapet. Hon vidhåller dock att de flesta av reaktionerna på kampanjen varit positiva samt att den fått stort genomslag.



Dela sidan: