Dela sidan:

Det så kallade "Kissie-målet" mot influencern Alexandra "Kissie" Nilsson har varit något av en långkörare i branschen. Redan hösten 2016 valde Konsumentombudsmannen, KO, att anmäla influencern och nätverket Tourn Media till Patent- och marknadsdomstolen för tre fall av bristande reklammärkning.

KO valde att anmäla Tourn då de ansåg att de som nätverk hade ett ansvar för att de sponsrade inläggen utformades på ett korrekt sätt. En linje som även drevs i den av regeringen inledda utredningen "Ett reklamlandskap i förändring", en utredning som för tre veckor sedan lämnades in och som just nu befinner sig på remiss.

I förmiddags föll domen. Patent- och marknadsdomstolen finner att Kissie i två av de tre anmälda fallen gjort sig skyldig till bristande reklammärkning då det först i slutet av inläggen framgick att det var en "sponsored post". Influencernätverket Tourn Media frias dock och KO får betala bolagets rättegångskostnader på 950 000 kronor. Domstolen anser att de inte har något ansvar för hur inläggen utformas.

Kings copywriter Hedvig Bruckner var sekreterare för "Ett reklamlandskap i förändring" och menar att influencernätverk som Tourn borde hållas ansvariga för deras samarbetspartners innehåll.

– Även om det är jättebra med ett förtydligande kring annonsmärkning tycker jag att det är synd att man inte lyckats utkräva ansvar hos mellanhänderna, som i det här fallet är Tourn. När plattformarna möjliggör och till och med driver på överträdelser borde de kunna fällas. En ansvarig utgivare är ju ansvarig för otydliga annonsmärkningar i sin tidning, jag tycker att det bör finnas möjligheter att hålla fler ansvariga även i de digitala kanalerna, berättar hon för Resumé.

Daniel Troyse är head of influencers på nätverket Bonnier Magazines & Brands, tidigare Tailsweep. Även han menar att de som nätverk har ett ansvar för sina influencers innehåll.

– Ett nätverk bör givetvis ta sitt ansvar och se till så att lagar och regler följs. Sen kan man inte ansvara för att profilen gör exakt så som man rekommenderar. Vi på Bonnier Magazines & Brands jobbar lite annorlunda än många andra nätverk och jobbar närmre våra influencers i hela förfarandet. Vi ser till att inläggen är korrekt märkta och att det på Instagram finns en annonsbanner, efter den här domen tror jag att det är en strategi som fler nätverk kommer att ta efter, säger han.

Beslutet överraskar även Influencers of Swedens vd Linda Hörnfeldt.

– Det är ganska konstigt att Tourn, som i det här fallet har varit högst involverade, inte bedöms ha ansvar för annonsmärkningen. Det är tråkigt sett till den utveckling vi sett i branschen där många aktörer har velat ta ett större ansvar i den här frågan de senaste åren.

Vad kommer domen få för konsekvenser tror du?

– Det här är ett fall som ligger ett och ett halvt år tillbaka i tiden och väldigt mycket har hänt sedan dess när det kommer till utbildningsinsatser och medvetenhet. Beslutet i sig kommer inte att få konsekvenser i form av att influensers kommer att bli mindre försiktiga. Det framgår också väldigt tydligt att annonsmärkningar inte får göras längst ner i inlägg, utan ska komma överst. Det är en väldigt tydlig dom på så vis.

Även Linda Hörnfeldt menar att nätverken slapp lindrigt undan.

– Nu slipper de ju ta det ansvaret som varit så centralt för nätverken under en lång tid. Jag tror att det här riskerar att ge ökat utrymme för oseriösa aktörer. Det ställer också högre krav på influencers att känna till regelverket, eftersom det här är ett ansvar som uppenbart bara faller på dem.



Dela sidan: