Dela sidan:

Valrörelsen 2018 är i full gång. Moderaternas  Stockholmskampanj, signerad Honesty, blev en stor snackis i förra veckan. Socialdemokraterna kommer att satsa 100 miljoner under valkampanjen – mest av alla partier. 70 miljoner av dessa är vikta åt reklam. 

I flera år var Pontus Thorén copywritern bakom den hyllade ICA-såpan på reklambyrån King. I augusti lämnade han för Forsman & Bodenfors. Under valrörelsen tar han tjänstledigt för att bli digital copywriter åt Socialdemokraterna. Han kommer uteslutande att jobba med digitala och sociala kanaler.

– Uppdraget handlar om att formulera budskap som berör och är relevanta. Precis som i mitt ordinarie jobb. När den här dörren öppnades gick det inte att tacka nej. Det här är den absolut mest spännande och viktiga kommunikationsutmaningen 2018.

Varför?
– Det är så mycket som står på spel. Valet 2018 är i mångt och mycket ett vägval för Sverige och det är något som kommer att bli tydligare ju närmare valdagen vi kommer. Om jag har möjlighet att göra skillnad här genom min kunskap så är det något jag måste göra. Det är också i det digitala landskapet som mycket av den politiska diskussionen kommer att föras.

Hur länge har du varit socialdemokrat?
– Ideologiskt sett har jag alltid lutat åt Socialdemokraterna. Det är väldigt tydligt för mig.

Gäller uppdraget valrörelsen eller även på längre sikt?
– Det handlar om fram till valet.

Vad kan du tillföra till Socialdemokraterna?
– Först ska jag sätta mig in i arbetet. I övrigt kommer jag att försöka bidra med det jag alltid har gjort. Jag formulerar budskap utifrån lyssnaren och tittarens perspektiv inte mitt eget. Där har jag min största styrka anser jag. Att utgå från betraktaren är något jag alltid har gjort och där är det ingen skillnad mellan ett företag och ett politiskt parti.

Under valrörelsen 2018 gjorde David Orlic en liknande resa då han tog tjänstledigt från Volontarie för att arbeta åt Socialdemokraterna. Numera är han vice vd och innovationchef på Prime, pr-byrån som partiets kanslichef Lisa Hedin hämtades från inför förra valet. Helena Salomonson, kommunikationschef för Socialdemokraterna är nöjd med rekryteringen av Pontus Thorén:

– Under valåret 2018 vill jag att Socialdemokraterna ska göra fantastisk kommunikation. Därför är jag så glad att Pontus kommer och kan hjälpa oss med just detta. Han kombinerar sånt som är viktigt för mig: kreativ framgång och omvittnad kommunikativ kompetens med en tydlig vilja att förändra samhället till det bättre, 



Dela sidan: