Dela sidan:

Resumé har i veckan rapporterat om Vårdföretagarna producerade en satirfilm i samarbete med Gullers Grupp där de visade hur fackförbundet Byggnads motverkar kvinnliga vårdföretagare. I filmen illustreras Byggnads medlemmar som ett par gubbar med har pinupflickor på väggarna.

Sveriges Byggindustrier har varit starkt kritiska till filmen som nu är borttagen från Vårdföretagarnas kanaler. 

– Vi har tagit bort filmen efter kritiken från de branscher som kände sig orättvist skildrade. Vi gör en ny inledning där vi tar bort pinupporna. Vårt syfte är inte att ironisera över byggbranschen, utan sätta fingret på hotet mot kvinnors företagande i vård och omsorg, och särskilt Byggnads dubbla budskap. Byggnads säger sig verka för jämställhet med rosa luvor och allt, men motarbetar aktivt kvinnors möjlighet att starta och driva företag genom att kräva en Reepalu-reglering. Om det här hindrar huvudbudskapet måste vi ändra, säger Vårdföretagarnas näringspolitiske chef Håkan Tenelius till Resumé. 

Vad har ni gjort för övriga åtgärder?
– Vi gör en ny version av filmen och en relansering. Majken är en viktig symbol för de 7000 kvinnor som driver företag som nu hotas. Pinupporna plockar vi ner, men verkligen inte Majken. Hon har i sina två filmer fått ett enormt genomslag, så vi får se mer av henne framöver är mitt tips.

Hur ser du på kritiken att ni anses cementera bilden av en yrkeskår?
– Den tar vi på allvar. Vi vill förstås inte att vår satir ska göra kvinnor avstår från att söka sig till en ojämställd, mansdominerad bransch. Vi har ju själva ett jämställdhetsärende.

Riskerar inte den bilden skymma sikten för syftet med kampanjen?
– Inte bilden i sig kanske, men diskussionen om den. Vi vill ha en diskussion om varför kvinnor ska hindras att driva företag när det är självklart i mansdominerade branscher som verkar på uppdrag av offentlig sektor.

Vad gick fel här?
– Vi visste ju från början att satir är svårt. Till nästa film kanske vi ska tänka en gång till hur vi bemannar fokusgrupperna.


Dela sidan: