Dela sidan:

Strukturaffären mellan MTG och TDC Group har planerats sedan Anders Jensens tid på den danska telekomoperatören. Fyra år har passerat och efter tungrodda och noggranna juridiska överläggningar är MTG Sveriges vd övertygad om att affären kommer att få grönt ljus av konkurrensmyndigheterna under tredje kvartalet 2018.

– Diskussionen mellan mig och Pernille (Pernille Erenbjerg, TDC Groups vd och koncernchef reds. anm) började redan när jag var hos dem och har pågått till och från sedan dess, mer eller mindre aktivt. Att slå ihop media med telekom skapar stora möjligheter att skala. Nu har de administrativa bitarna fallit på plats samtidigt som den tekniska utvecklingen har ökat behovet av en sådan här verksamhet. Vi har inte sett det i Sverige än eller Europa än. Men tittar man på den föreslagna affären mellan AT&T och Time Warner så pekar den på hur stort intresset är, säger Anders Jensen till Resumé.
  

MTG Nordics blir en del av TDC Group i utbyte mot 309 miljoner aktier i och 3,3 miljarder svenska kronor i kontanter. MTG Nordics värderas i fusionen till 19,55 miljarder kronor. Med affären får Kinnevikssfären nya muskler att investera i tillväxtverksamheterna inom MTGx med esport, spelbolag och influencers. MTG:s tv-verksamhet hamnar i ett sammanhang som omsätter 40 svenska miljarder kronor istället för dagens 11.

– Vi flyttar fram positionen genom att vi får helt andra möjligheter att skala både ekonomiskt och volymmässigt. Vi kommer snabbare kunna förflytta våra kunder från en box- till en app-baserad upplevelse. Vi kommer ha större muskler att skapa eget kvalitativt innehåll som exempelvis originalserier och sportsändningar.  

Att affären blir av är inte oväntat sett till Anders Jensens bakgrund hos operatören, MTG:s danske vd Jörgen Madsen Lindemann och konkreta att affärskontakter redan var upprättade i form av Tele2:s förvärv av TDC:s verksamhet i Sverige för två år sedan. Att det blev danskarna som slukade MTG istället för en ny bolagskonstruktion inom Kinnevik är inte heller överraskande då Kinnevik klargjorde i prospektet till Tele2:s fusion av Com Hem att bolaget var beredda att göra ”uppoffrringar”. Men enligt Anders Jensen var konkurrensläget inte av större betydelse gällande dagens affär.

– Det är inte ett övergripande syfte som har legat till grund för Kinneviks vilja att se positivt på den här affären och sitt ägande i det nya bolaget. Det här började som sagt redan under min tid på TDC vilket visar att det handlar mer om ett sätt att fånga upp ett behov på marknaden.

Anders Jensen blir vice vd i det nya bolaget under Pernille Erenbjerg hur de respektive organisationerna och ansvarsfördelningen kommer att se ut väntas presenteras under tredje kvartalet i år under förutsättning att affären blivit godkänd. Då kommer även det nya bolagsnamnet och varumärkesplattformen att avtäckas. Anders Jensen kommer att utgå från kontoret på Ringvägen 52 i Stockholm och ambitionen är att behålla verksamheterna i Sverige.

Kan man tolka affären som att MTG säljer av den lokala tv-verksam för att satsa på mer en mer global affär i MTGx?
– Det tycker jag inte. MTGx verkar på en global marknad, men har produkter som är starka i Sverige.

Sett till det förändrade tittarbeteendet. Varför är inte MTXx en del av det nya bolaget?
– Det skulle också kunna ha fungerat bra. Men det är två investeringsobjekt som är väldigt olika till sin natur. MTG Nordics är en mogen affär medan tillväxtverksamheterna inom MTGx möter andra förväntningar hos investerarna. Det känns klokt att inte blanda varmt och kallt vatten i det här läget.

Vilka synergier ser ni?
– De stora samordningseffekterna ligger inom distribution och plattformar där ser vi stora tekniska möjligheter att, förenklat, förflytta användarna från boxer till appar. Här kan vi spara stora belopp. Sedan finns det också överlappande funktioner. Med det sagt tror vi inte på att minska satsningen i Sverige, snarare öka.

MTG har kunnat räkna hem de dyra sporträttigheterna till stor del tack vare systematiska prishöjningar samtidigt som bolaget varit högst delaktiga i att driva upp hastigheten i budgivningen om Premier League och Champions League. Som telekom- och bredbandsoperatör sprungna ur staten har TDC Group inga sporträttigheter. Att strukturaffären skapar en kraftsamling på en rättighetsmarknad där Facebook och Amazon börjat nosa på sportsändningar medan Discovery Networks intåg för fem år sedan har ritat om förutsättningarna är uppenbart.

– Att på lång sikt kunna konkurrera om sporträttigheter var en viktig komponent. När jag tittar på den här marknaden så tror jag att vi kommer att se en utveckling mot mer långsiktighet och mindre opportunism. Jag tror att marknaden kan komma se annorlunda ut här.

– Priserna kommer definitivt inte att gå ner. Men den inflation vi sett de senaste åren kan komma att mattas av. 


Dela sidan: