Dela sidan:

New England Patriots och Philadelphia Eagels gör upp om den 52:e upplagan av Super Bowl på US Bank Stadium i Minneapolis inför 67 000 åskådare på plats – och långt över 100 miljoner tv-tittare världen över.

NBC har rättigheterna till årets Super Bowl, som alternerar mellan bolagen CBS, NBC, and Fox. När matchen sändes i Fox förra året landade tittarsiffran på 111 miljoner. Den högsta tittarsiffran noterades 2015 (115 miljoner). För svenska fantaster och nattsuddare visar TV3 matchen, sändningen startar 23.30 och pågår ända fram till 4.30.

Utöver reklamen är artisternas sprakande shower alltid efterlängte. Inte minst om du inte orkar sätta dig in i den amerikanska fotbollens regelverk och taktiska manövrar. Förra året bjöd Lady Gaga på en minnesvärd kvart. 2018 står Justin Timberlake för pausunderhållningen. Precis som för 14 år sedan då han och Janet Jackson bjöd på ett slut som skapade många rubriker då sångerskans bröst blottades i det som kom att kallas ”Nipplegate”.

Reklam i Super Bowl jublierar under 2018. Det är 50 år sedan reklamfilmerna började dyka upp i reklampauserna. 30 sekunder reklamutrymme under Super Bowl kostar i genomsnitt över fem miljoner (nära 40 miljoner kronor) dollar enligt Sports Illustrateds mediaskribent Richard Deitsch . Reklaminvesteringarna under Super Bowl har växt snabbare än inflationen de senaste fem åren. Det senaste decenniet har reklamköpen gått upp med hisnande 87 procent enligt siffror från Kantar. Lägg där till produktionskostnaderna och gaget till medverkande skådespelare så får du en känsla att vilken nivå av ROI som marknadsavdelningarna har kalkylerat fram.  

Med en nyinstallerad Donald Trump präglades fjolårets reklamfilmer av politiska budskap med Budweisers immigrantepos som det kanske tydligaste exemplet.

De senaste åren har det blivit en allt tydligare trend att varumärken släpper sina Super Bowl-filmer långt innan själva matchen. Så även i år där känslan är att många annonsörer valt att ta ett steg bort från det bombastiska allvaret.

Amazon går med reklamfilmer för både Amazon Prime och Alexa. I den sistnämnda ser vi rapparen hur Cardi B, Rebel Wilson den alltid lika förbannade Gordon Ramsay samt Sir Anthony Hopkins i sitt obehagliga ersätter röstassisten  för en dag. Det går så där...

Danny de Vito är en skådespelare som nästan alla födda innan 1990 har en relation till. I M&M:s reklamfilm agerar han en godis som blir människa. 



Avocados from Mexico går kanske längst i sin ansträngning att driva med samtiden, och produkten i sig. En mångbottnad och humoristisk dystopi.


David Schwimmer är för en svensk publik mest förknippad med långköraren ”Vänner”. Under Super Bowl kommer han figurera i Skittles härligt konstiga reklamfilmsidé där filmen bara kommer att visas för en person.

2017 klev Squarespace in i huvudet på John Malkovich. 2018 är i stället tillägnat Keanu Reeves tankevärld.

Doritos och Mountain Dew kör ett flippat samarbete för att sälja in sin kombo i pausvilan. En skön duell mellan Game of Thrones-skådisen Peter Dinklage och Morgan Freeman.


En ”metoo”-effekt lyser med sin frånvaro och enligt AdAge mediereporter Jeannie Poggi är Siper Bowl i mångt och mycket fortfarande julafton för en stelbent och icke-inkluderande maskulinitet där mer än dubbelt så många av de medverkande i reklamfilmerna som hittills har annonserats är män. Detta till en tv-publik där så många som 49 procent av tittarna förra året var kvinnor. I sin tolfte raka medverkan gör Coca-Cola ett försök (om än varken särskilt nyskapande eller autentiskt) att visa just värme, mångfald, öppenhet och tolerans.


En snackis är annars den klassiska Super Bowl-annonsören och konkurrenten Pepsi som går all-in på varumärkesarvet genom att använda tidigare reklamansikten från matchen såsom Cindy Crawford (1992) och Britney Spears (2002)



Budweiser satsar på storytelling och varumärkesbyggande med två reklamfilmer. Budskapet är förenande i en tid av söndring om än mer subtilt än förra året.


Den andra filmen för tankarna till Volvos ”Made by people” från 2016.


Systervarumärket Bud Light lyckas förena öl med amerikansk fotboll i riddarmiljö.



Michelob satsar på meta – inte helt ovanligt i Super Bowl-kontexten.



Pringles är inne på samma spår…



Liksom Jack in the Box


 

 KÄLLOR: Adland, AdWeek, AdAge, ESPN, QZ och Forbes.


Dela sidan: