Dela sidan:

År 2005 grundades byrån Waters Widgren av fem personer, varav flera med bakgrund på Lowe Brindfors. Två år senare köptes byrån till 51 procent av TBWA-nätverket. Resten ägdes av lokala partners, däribland den tidigare vd:n Robert Schelin och copywritern/strategen Håkan Engler.  

Robert Schelin kvarstod som vd på byrån fram till år 2012. Därefter fortsatte han som kundansvarig projektledare i några år.
– Jag är dock alldeles för mycket en entreprenör för att inte längre ges utrymme att ta initiativ och driva på ständig förbättring, så en stor del av min lust försvann nog tyvärr. Och så här i efterhand borde jag nog ha slutat och hitta på något nytt redan då. Min totala lojalitet med framförallt uppdragen och kunderna, som jag alltid jobbat extremt nära, samt en försörjningsplikt gentemot byrån och alla anställda gjorde att jag blev kvar lite för länge, säger han till Resumé.

Under fjolåret tog han tjänstledigt från byrån för att arbeta på sin frus företag Renée Voltaire – i rollen som försäljningsansvarig och styrelseordförande. Nu har Robert Schelin valt att satsa helhjärtat i familjeföretaget.
– På något märkligt sätt är skillnaden i det jag gör nu inte särskilt stor, samtidigt som jag också upplever det som betydligt mer kreativt, eller i vart fall mer innovativt. Och vad kan vara mer viktigt idag än att jobba med hälsosam och hållbar livsmedelsproduktion? Därtill får jag ju fortsätta jobba med min parhäst Håkan som jag ändå redan spenderade hela dagarna med de senaste 5-10 åren – han är antagligen den allra reklamklokaste personen jag någonsin träffat, och skriver som en gud gör han också, säger han.

Håkan Engler, som också har lämnat TBWA, arbetar i dag med varumärkesstrategi och copywriting i eget företag. På kundlistan finns bland annat just Renée Voltarie.

Robert Schelin gör nu ett slags bokslut med reklambranschen, som han tillhört i 30 års tid. Även om han fått tillbringa tiden med många smarta och kreativa kollegor har han också upplevt branschens baksidor.
– Reklambranschens kortsiktighet och homogenitet har alltid frustrerat mig, och med homogenitet dels den lilla ryggdunkande klubb där alla känner alla och dels att samma typ av problemställning oftast ges samma typ av lösning. Inte alls särskilt strategiskt klokt eller kreativt vasst faktiskt, säger han.

– Jag har framförallt drivits av långsiktighet och integrerad kommunikation, en sådan som fokuserar på att försöka integrera varumärke och dess aktivering med själva affären snarare än mellan de olika medieslagen. Det senare är det enkla och möjligen en bråkdel så viktigt. Det första så mycket jobbigare, men också så mycket mer effektfullt och stimulerande. Sen kommer den där till synes lilla lilla stora idéen som oftast ändå från ingenstans, utan särskild analys och strategi, ändå alltid vara det som gör skillnad. Då skiner såklart allt och alla upp. Men ensam utan grunden, den mer permanenta kommunikationen, blir den som så oftast bara ett tomtebloss.

Numera är Kalle Widgren både vd och creative director på TBWA.



Dela sidan: