Dela sidan:

Förra veckan berättade Resumé om Länsförsäkringars kampanj #MissLyckad, framtagen av Stendahls. Inom ramen för kampanjen skickade en Länsförsäkringar i Bohuslän ut ett mejlutskick till sina kunder. Utskicket hade rubriken "Du är #MissLyckad", något som fick några kunder att reagera. Länsförsäkringar bad sedermera om ursäkt och drog tillbaka utskicket. Utskicksblundern lyftes bland annat upp av Aftonbladet och Dagens Nyheter.

Syftet med kampanjen #MissLyckad är att ge ordet en ny innebörd och ifrågasätta den prestationshets som råder i samhället. Länsförsäkringar har bland annat genomfört en undersökning som visar att hälften av alla unga mår dåligt av att jämföra sig med andra samt att 30 procent av unga tjejer känner sig misslyckade.

Efter den initiala blundern har kampanjen tagit fart, främst på Instagram.

– Det är intressant hur några få lyfter en detalj av en stor helhet, och hur lätt goda krafter misstolkas. Men det är ju det initiativet handlar om - att bidra till att samhället blir mer tillåtande. Det hela skapade ju debatt som snabbt vändes till något positivt. För att inte tala om profiler på sociala medier som visat sitt engagemang, säger Ylva Nestmark, creative director på Stendahls.

Kampanjen och den tillhörande t-shirten, framtagen av Ida Klamborn, har uppmärksammats av bland annat Miss Li, Nadia Kandil, Sandhra Johnsson och Tove Styrke.

– Initiativet är en del av vårt förebyggande sociala hållbarhetsarbete för unga där målet är att fler unga ska klara grundskolan och inte hamna i utanförskap. Undersökningens dystra siffror gjorde det tydligt att det behöver göras en insats för att lyfta ämnet om hur unga ska förhålla sig till sociala medier. Hur bevarar man självkänslan trots samhällets jakt på likes och bekräftelse? Med #MissLyckad vill vi bredda idealen och få unga att våga vara sig själva, säger Lisa Höglund, kommunikationschef på Länsförsäkringar i Göteborg och Bohuslän.

I kampanjen medverkar även duon Icona Pop.



Dela sidan: