Dela sidan:

I dag har Tre premiär för sitt nya reklamkoncept "Ha ett bra uppkopplat liv" som är tänkt att bli vägledande för bolagets kommunikation under lång tid framöver. Nu väljer operatören att adressera en av vår tids stora samtalsämnen, nämligen det snabbt växande mobilanvändandet. Undersökningar har visat att vi kollar på mobilen över 150 gånger per dag, och forskning har visat att vår hjärna kan förändras eller till och med krympa av att vi ständigt är uppkopplade. 
– Det är tydligt att det kommit en backlash kring mobilanvändandet där de negativa sidorna har börjat tulla på de positiva. Det ligger i tiden. Vi som operatör tror på ett optimerat mobilanvändande där man kan ta vara på alla möjligheter utan att det går till överdrift, säger Tres marknadsdirektör Victoria Appelqvist.

Bolaget har genomfört ett stort analysarbete för att hitta sina nya position.
– Den här kommunikationen har sin grund i det mest gedigna konsumentinsiktsarbetet som har gjorts i Tres historia. I varje möte med målgruppen har det framkommit en hatkärlek till mobilen och en spänst i förhållandet till det uppdaterade livet. Å ena sidan tycker man att mobilens framfart har öppnat upp fantastiska möjligheter, å andra sidan har många svårt att hantera dem. Det äter upp oss, säger hon. 

Byrån som ligger bakom kampanjen är INGO. Framöver kommer vi att se fler varianter på samma tema i Tres kommunikation. Utöver det nya tilltalet har operatören också sett över sina medieval och optimerat dem för bästa effekt.
– Det här är ett koncept som kan leva under lång tid framöver, och där vi kopplar på tjänster som ger ett bättre uppkopplat liv. Det kan till exempel handla om att spara tid som kan användas till familj och vänner. Under våren kommer man att se fler exempel på hur vårt erbjudande bidrar till det, säger Victoria Appelqvist.

Det kan tyckas något motsägelsefullt att ett företag som säljer mobiler och abonnemang lyfter problemet med överdrivet mobilanvändande. Men Victoria Appelqvist är noga med att inte moralisera eller skuldbelägga någon.
– Vi använder oss inte av pekpinnar. Folk är bäst lämpade att bedöma hur de vill använda sina mobiler. Däremot tror vi på vikten av det optimerade användandet, säger hon.

Se den första filmen här:



Dela sidan: