Dela sidan:

Var fjärde svensk menar att de ser falska annonser flera gånger per dag och var femte att de ser falsk reklam någon gång per dag. Det visar en undersökning som Inizio har gjort på uppdrag av Sveriges Annonsörer.
– Falsk reklam har kommit att bli en del av konsumenternas verklighet och det är ett fenomen som påverkar såväl reklamen generellt men i synnerhet kanalerna och annonsörerna negativt. En ökad misstänksamhet leder till att det blir än svårare för reklamen att nå igenom, kommenterar Tero Marjamäki, pressansvarig på intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Störst är problemet i digitala kanaler, visar undersökningen. Facebook toppar listan där 47 procent uppger att de upplever att de ser falsk reklam där. Men inte långt efter hamnar tv-reklam (45 procent) och pop-up-annonser (40 procent). 
– I djupintervjuer med annonsörer framkommer det att det finns en låg, alternativt ingen, beredskap mot denna typ av reklam. Antingen har man inte funderat över fenomenet eller ser det inte som problem. De som uppger att de reflekterat över den falska reklamen menar att det kan framförallt påverka deras val av kanal och betalsystem, säger Peter Westerståhl, analytiker på Icebreak som har djupintervjuat annonsörer i samband med undersökning.


Dela sidan: