Dela sidan:

Den senaste tiden har flertalet globala varumärken, bland annat Delta och Zara, känt sig tvingade att be om ursäkt efter ha tassat in på politiskt känsliga områden.

Nu sällar sig även den tyska biljätten Mercedes-Benz till gruppen, det rapporterar Washington Post.

Nyligen postade varumärket ett inspirerande citat från Tibets spirituella ledare Dalai Lama. Citatet, "Look at situations from all angles, and you will become more open", väckte ilska hos varumärkets kinesiska konsumenter och nu känner sig Mercedes-Benz tvingade att be om ursäkt och ta bort inlägget.

"Vi är medvetna om den skada det kinesiska folket tagit av inlägget. För att ta lärdomar av incidenten lovar vi att genomföra åtgärder för att bättra vår förståelse för kinesisk kultur och värdegrunder så att denna typer av händelser inte ska ske igen". skriver Mercedes-Benz i ett uttalande. Bolaget menar också att citatet var olämpligt.

Även om citatet i sig är harmlöst säger varumärkesexperter till Campaign att Mercedes-Benz borde haft bättre koll på den kinesiska marknadens syn på Dalai Lama.

Utanför Kina är Dalai Lama en hyllad ledare medan den kinesiska staten anser att han är en politisk agitator och en "varg i munkkläder". De anser även att Tibet fortfarande är en del av Kina.



Dela sidan: