Dela sidan:

Så sent som förra veckan köpte The North Alliance (NOA) upp den välkända digitala byrån North Kingdom. Nu annonserar nätverket ytterligare ett förvärv i form av Evidence Strategy. NOA har sedan tidigare ägt 30 procent av byrån men väljer att förvärva resterande aktier i bolaget. 
– Evidence är en managementkonsultbyrå vars kärnverksamhet är att ge evidensbaserade och heltäckande perspektiv på positionering och kommersiell kundorientering. Ett Evidence som är fullt integrerat i NoA ger fler synergier mellan företag och kompetenser, samt en ännu större träffsäkerhet i arbetet att skapa tillväxt för våra kunder, säger Thomas Høgebøl, vd på NOA, i en kommentar till affären.

Evidence Strategy startades 2014 av bland annat Dan Landin med en bakgrund på Åkestam Holst, som sedan starten ingår i NOA. De senaste tre åren har byrån växt med kunder som SAS, Bonnier och iZettle. År 2016 låg omsättningen på 13,8 miljoner kronor och rörelseresultatet landade på 2,3 miljoner. Förra året skedde en markant ökning, hävdar de.
– Vi ser en stor potential för deras unika kundinsikter i alla de nordiska länderna och Evidence kompetens ska implementeras i alla marknader där NOA finns representerat. Ambitionen med Evidence är stor och kommer vara central i NOA framöver, säger Thomas Høgebøl.

Precis som vid tidigare uppköp erbjuder NOA grundarna en del av köpeskillingen kontant och en del aktier i moderbolaget. Syftet med de två senaste uppköpen är dels att få ett starkare fotfäste i USA, dels att ta upp kampen med de renodlade managementkonsultbolagen om de strategiska och digitala uppdragen. 
– NOA har varit med oss sedan starten, men nu när de tar fullt ägandeskap av Evidence frigörs mer kraft till att göra det vi gillar och är bäst på, nämligen att hjälpa företag med lönsam positionering genom at förstå kunderna bättre. I takt med att NOA har börjat jobba mer enhetligt mot kunderna har också behovet av våra tjänster blivit större, säger Evidence medgrundare och strategiansvarig Dan Landin.



Dela sidan: