Dela sidan:

I dagarna har Aftonbladet skickat ut en regelbundet återkommande förfrågan till ett stort antal offentliga verksamheter om fakturor från 28 stora pr-byråer. Det uppskattar vi på Westander. Mediernas granskning är bra för både demokratin och pr-branschen.

Pr-branschen är inte en konsultbransch bland andra. Vi har stort inflytande över samhällsdebatten och det är därför särskilt viktigt att vi granskas. Kritisk mediegranskning bidrar till att de pr-byråer som eventuellt brister i samhällsansvar får betala ett högt pris.

Samtidigt vet vi tyvärr redan vad det samlade resultatet blir. Till skillnad från Dagens Nyheters avslöjanden kring Karolinskas konsultköp, en kvarts miljard kronor sedan 2011 enbart från BCG, kommer Aftonbladets granskning att visa hur offentlig sektor generellt underutnyttjar pr-tjänster.

Myndigheter och kommuner svarar nämligen för en försvinnande liten andel av pr-branschens samlade intäkter. Exempelvis står företag numera för 61 procent av Westanders byråintäkt, intresseorganisationer för 28 procent och offentlig sektor för bara 11 procent.

När Aftonbladet 2015 granskade alla myndigheters och kommuners inköp av pr-tjänster kunde tidningen bara redovisa fakturor motsvarande fem miljoner kronor per månad, vilket inte ens utgjorde 10 procent av de då 24 granskade pr-byråernas samlade månadsintäkter.

Varför är detta ett problem? Pr handlar inte om klatschiga one-liners eller om att gömma undan brister. Det handlar om att kommunicera på andra sätt än genom köpt reklamutrymme. Bra pr handlar om att ta ansvar och prata om relevanta problem. Detta är något som bra pr-byråer kan hjälpa myndigheter med och därigenom förbättra deras verksamhet.

Vad kostar då ett samarbete med en pr-byrå? Det är en fråga jag som vd ibland får. Man kan förstås tycka att en så generellt formulerad fråga är omöjlig att besvara, men jag har ett standardsvar: "Budgetera för cirka en miljon."

På Westander har vi ett målintervall för våra samarbeten. Vi siktar på 0,5–1,5 miljoner kronor per år. Inom det intervallet finns dels utrymme för våra konsulter att vara proaktiva, dels goda förutsättningar att nå kundens mål utan att skapa ett konsultberoende.

De företag och organisationer som anlitar pr-byråer gör i allmänhet detta för att ett pr-samarbete bidrar till att stärka deras kommunikation med struktur, driv och utifrånperspektiv. Ju fler som deltar i samhällsdebatten, desto bättre är det för demokratin, samhällsutvecklingen och tilliten mellan människor. Varför ska just skattefinansierade verksamheter vara tystare?

Samhällsdebatten behöver fler perspektiv och inte minst fler deltagare från myndigheter, kommuner och landsting. Och skattefinansierad verksamhet som behöver utvecklas har inte råd att prioritera ner kommunikationen. En tyst myndighet är en dålig myndighet.

Patrik Westander, vd på pr-byrån Westander


Dela sidan: