Dela sidan:

Låt oss vara ärliga: Det finns sexigare saker att jobba med inom byråvärlden än content. Men de gamla kundtidningsföretagen har sakta men säkert arbetat sig uppåt i marknadschefernas hierarki de senaste 20 åren.

Branschen har under den tiden professionaliserats, de avhoppade kvällstidningsjournalisterna fått sällskap av analytiker, UX-designers och digitala strateger. Att snabbt kunna vispa ihop en kundtidning är inte längre kärnkompetensen.

I en tid när det blivit allt svårare för både varumärken och medier att "tränga genom bruset" så har contentbranschens gränsöverskridande kommunikationslösningar blivit allt viktigare. Från att bara varit innehållsproducenter har man på senare tid även lärt sig att sprida det innehåll man har skapat åt sina kunder. Nästa steg i värdekedjan är att få in en fot i dörren hos vd eller marknadschefen och snacka strategi.

När reklam- och kommunikationsbranschen spottar ur sig nya heta "buzzwords" varje vecka går det att förstå den trötte marknadschef som tänker tanken: "Tänk om det bara fanns en sorts byrå som kunde hjälpa mitt företag med alla mina kommunikationsproblem?"

Det är just den nischen som contentbyråerna siktar på.

Och genom att köpa olika sorters nischbyråer bildas nätverk där kundens pengar stannar inom samma koncern.

OTW:s före detta vd Anders Rask, personifierar förändringen. När Aller Media genom byrånätverket Ahead Group ska gå på shoppingrunda efter byråer som ska komplettera OTW och Make Your Mark är det Anders Rask som skriver ut checkarna. Magasinet Resumé går i sitt kommande nummer genom läget på den svenska contentbranschen.

Du kan läsa genomgången i magasinet på torsdag eller digitalt i Resumé Insikt på onsdag nästa vecka.

Läs Resumés nyhet om att Anders Rask lämnar vd-rollen på OTW här.

***

Resumés fördjupande och analyserande journalistik har vi sedan två år samlat under varumärket Resumé Insikt.

Vi har under senaste tiden fått många nya prenumeranter, en del av er har säkert redan hittat appen. Ni som inte har gjort det – ladda ner den och testa och kom med feedback till mig eller redaktörerna Yasmine Winberg eller Julia Lundin.

Läs mer här.

Är du nyfiken på varför reklambyråerna har så svårt att behålla sina kunder?

Resumé Insikt har svaret. Läs mer här.

***

En av veckans mest lästa artiklar var att Hela Hälsinglands reporter Pelle Zachrisson blir ny redaktionschef för den högerpopulistiska sajten Nyheter Idag.

Läs mer här.

Nyheter Idags affischnamn Chang Frick porträtteras intressant av Christopher Friman i magasinet Filter.

Läs mer här.

Mitt intryck är att Chang Frick känner sig djupt orättvist behandlad av de etablerade medierna. När han har ett avslöjande eller en nyhet så tas den inte på allvar eller blir inte "på riktigt" förrän "PK-media" skriver samma sak.

Men Nyheter Idag är inte en nyhetssajt som rakt av kan jämföras med etablerade mediers sajter. Nyheter Idag har ett tydligt högerpopulistiskt urval i sin rapportering. Skriver man bara om att det är problem med integrationen så blir det sammanlagda intrycket att det är nog är så.

Syftet med journalistiken tycks ofta vara att bevisa och driva en tes man har, inte att sakligt berätta om en nyhet.

Grundaren Chang Frick har en bakgrund inom Sverigedemokraterna, domänen Nyheter Idag registrerades av Kent Ekeroth. Idag har sajten inget med Kent Ekeroth att göra, uppger den ansvarige utgivaren Jakob Bergman till Filter.

Nyheter Idag bör ses med källkritiska ögon, men innehåller inte samma propaganda och grova hat som till exempel Fria Tider, Samhällsnytt, Samtiden, Nordfront eller Granskning Sverige.

Det är uppenbart att de alternativa medierna har allt större betydelse för opinionsbildningen i Sverige. Med ett val bara några månader bort kommer deras betydelse sannolikt att att öka ytterligare. I Filters reportage uppger Chang Frick att "en stormrik svensk företagare är på väg in Nyheters Idags styrelse". Det ska bli intressant att följa, kanske vill man skapa en svensk version av amerikanska Breitbart.

I artikeln kallar han Resumés redaktion för "horungar ­­ – och där får du gärna citera mig!".

För några dagar sedan ringde Chang Frick mig för att tipsa om att han värvat en ny redaktionschef till Nyheter Idag.

Jag passade på att fråga varför han kallat Resumés medarbetare för "horungar". Det berodde på att han för ett år sedan hade lämnat ett tips till oss som vi inte plockat upp, om sanningen bakom sexövergrepp på en musikfestival (om jag förstod det rätt).

Jag tror att Chang Frick har en ärlig ambition att göra ett bra jobb, han behärskar uppenbarligen fler av journalistyrkets kompetenser, som att samla in information, paketera den lockande och sprida den via sociala medier.

Men urvalet och vinklingen av materialet gör Nyheter till en högerpopulistisk sajt, till skillnad från trovärdig journalistik.

***

Som förälder till en åttaåring kommer man inte undan Schlagerfestivalen. Och jag behöver egentligen inte kokettera längre, jag tycker att programmet är klart bra underhållning. I första avsnittet satt SVT:s vd Hanna Stjärne på första parkett i Karlstad. Som av en händelse syntes hon i bild ungefär halva programtiden.

***

"The Trum-bump" för amerikanska kvalitetsmedier håller i sig. Att det faktiskt lönar sig med kvalitetsjournalistik är oerhört glädjande. New York Times och Washington Post ökar sina digitala prenumerationsintäkter kraftigt. Även intäkterna från digital annonsering steg markant, med 8,5 procent.

Utvecklingen i Sverige i liknande, både Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet har en stadig ökning av digitala prenumerationer.

Det finns alltså en lösning för medierna att finansiera journalistik utan att vara beroende lika stor del intäkter från traditionella annonser.

Jag tror att vi framöver kommer att få se nya typer av samarbeten mellan annonsörer och kvalitetsmedier som kan garantera ett seriöst sammanhang.

***

Många av världens börser har under veckan gått ner under stor dramatik. Frågan är om det är en sättning på marknaderna eller början på en stor dramatisk nedgång likt den vi hade under 2007, frågar sig många. När mycket handlar om hur börsen gått i USA så blir Dagens Industris tidningsdeadline flera timmar före New York-börsens stängning inte optimal.

Som många andra journalister som jobbar eller har jobbat med affärsjournalistik älskar jag finansfilmer. En av de bästa är Margin Call. Här är nyckelscenen när Jeremy Irons karaktär bestämmer sig för att sälja ut firmans alla värdepapper för att rädda vad som räddas kan innan den kommande krisen blir uppenbar för allmänheten. Se nyckelscenen "This is it!" här.

***

Mitt tips att 2018 är året då Expressen går om Aftonbladet verkar kunna stämma. Det senaste räckviddssiffrorna från Orvesto antyder att det inte längre är så långsökt.

Läs mer här.

Och så här gick det för tidskrifterna i Orvesto Konsument.

***

Thomas Eriksson verkar ha det han gör på Metro.

Läs mer här.

***

Kan blockkedjan användas för att skapa en sorts nyhetsplattform?

Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg.

***

Läs Resumé Insikts krönikör Thomas Baekdal, Nordens ledande medieanalytiker, när han förklarar varför "friktion dödar konverteringar". Låter det nördigt? Det är det också. Och måsteläsning för alla beslutsfattare i medie- och kommunikationsbranschen som vill kunna fatta kloka beslut grundande på fakta och analys.

***

Utlandssvensken (Sydafrika) och Primegrundaren Carl Fredrik Sammeli skriver i Dagens Industri att han "skäms för Sverige."

Han har verkligen en poäng i sin text. Läs den här.

***

Helgens läsning på Resumés: I #helgintervjun möter du Sveriges kanske mäktigaste reklamköpare, ICA:s marknadsdirektör Mats Liedholm. Den finns att läsa på sajten från och med klockan 20.00 ikväll fredag. Missa inte en mycket stark och öppenhjärtig intervju. I #karriärsöndag möter du journalisten Mats Edman som, lite otippat, har startat en egen fotostudio. Och han har tröttnat på att vara kontroversiell.

***

Trevlig helg!



Dela sidan: