Dela sidan:

Sedan Donald Trump tillträdde den amerikanska presidentposten för drygt ett år sedan har han bedrivit ett krig mot tidningen han kallar "the failing New York Times". Samtidigt har tidningens digitala prenumeranter skjutit i höjden. 

– Varje gång Trump twittrar driver det på prenumerationsförsäljningen kraftigt, sa Dean Baquet, chefredaktör på New York Times sedan 2014, till CNN förra året.

Under 2017 ökade tidningens digitala läsarintäkter med 46 procent och de digitala intäkterna med 30 procent (578 miljoner dollar). De digitala annonsintäkterna steg med 14 procent. Tidningens mål är att 2020 ha digitala intäkter på 800 miljoner dollar.

Utöver 2,2 miljoner digitala prenumeranter har New York Times även lyckats locka 400 000 prenumeranter till sidotjänster som tidningens korsords- och matlagningsappar.

Strax innan jul tillsatte tidningen Arthur Gregg Sulzberger som ny publisher, Sulzberger efterträdde sin pappa.

Samtidigt som läsarintäktsfokuserade tidningar som New York Times och Washington Post går starkt får räckviddsorienterade medier som Vice och BuzzFeed det allt svårare. Förra året missade båda medierna sina intäktsmål, BuzzFeed med mellan 15 och 20 procent medan siffran för Vice fortfarande är oklar.



Dela sidan: