Dela sidan:

Kantar Sifo ser en omvärld där varumärkesstrategi och marknadsföring med multisensoriska inslag får en större betydelse när kanalerna blir fler. Känslobaserad uppmärksamhet är en drivkraft på marknaden som ökar behovet av autenticitet och sammanhållen tydlighet för varumärken. I den här utvecklingen anser Kantar Sifo att de måste behandla sinnesintryck från doft, smak och känsel mer sofistikerat som relevanta delar av varumärkesupplevelsen.

Människan är biologiskt programmerad att uppmärksamma det som påverkar flera av våra sinnen samtidigt, som till exempel den direkta respons vi har på röklukt i kombination med ljudet av sprakande eld. Ens beteenden och beslut påverkas av mängder av omedvetna signaler. Ljussättningen i ett rum påverkar hur vi uppfattar färger och temperaturen påverkar våra känslor för en person i rummet.

Eftersom vi är konstituerande som vi är kan sensorisk strategi användas effektivt för att påverka våra beteenden och tolkning av olika situationer och miljöer. Sensorisk marknadsföring associeras vanligen med VR och AR, men användningsområdena är enorma.

Sensemiotics parar semiotisk och multisensorisk analys för att möta kravet på insikter och metoder som stärker hela varumärkesidentiteten när digitalisering och AI ändrar förutsättningarna på marknaden. Centralt är kunskap om kommunikation och kognition, med utgångspunkt i rådande forskning och praktiska verklighet.

Kantar Sifos nya affärsområde vill skapa en brygga mellan forskningen inom multisensorik och den kommersiella, mätbara användningen av densamma. 

– Att kommunicera trovärdiga, autentiska budskap i dagens medielandskap är utmanande. Det kräver en grundlig förståelse, och riktlinjer, för er positionering genom olika kanaler och till olika målgrupper. Sensemiotics står för sensorial semiotic intelligence – det kanske låter knepigt men är egentligen rätt enkelt: genom en koordinerad sensorisk, semiotisk och digital strategi blir ni mer konsekventa och sammanhållna utan att tappa fokus. Det ger enorm kraft till varumärket, och hjälper er dessutom att effektivt satsa på rätt saker, säger Karin Sandelin, grundare och affärsområdesansvarig för Sensemiotics i en kommentar

Sensemiotics tar utgångspunkt i läran om tecken och dess betydelser, semiotiken som förklarar vilka betydelser du signalerar, utifrån kulturellt och historiskt etablerade koder. Sensemiotics kommer ha tillgång till Kantar Sifos kunskap och data kring innan och efter beslutsfattande.

– Kunderna blir allt mer medvetna, och att bibehålla deras, klienternas, eller väljarnas, förtroende har aldrig varit viktigare. Det ställer högre krav på alla aktörer att skapa tydlighet och förtroende. Autenticitet bedöms på alla nivåer, i alla kanaler och genom alla sinnen." sammanfattar Karin Sandelin i en kommentar. 



Dela sidan: