Dela sidan:

I dag lanserar Unicef Sverige datorspelet "Violence of Reality" – här får spelaren uppleva våld ur barnets perspektiv. Spelet är baserat på verkliga händelser om våld i hemmet berättade av ett tiotal barn som medverkar i den rapport som Unicef släpper i dag. Initiativet ingår i en omfattande kampanj som uppmanar regeringen att göra allt våld mot barn straffbart.

– Vi ville lyfta fram perspektivet från dessa utsatta barns verklighet. Det är fruktansvärda berättelser som vi har tagit del av och som vi återskapar i spelet. I dag når du ut brett med spel och vi såg det som ett nytt sätt att arbeta med budskapet. Vi fick också med oss Morgan Alling och Vanna Rosenberg som skådespelare, där Morgan själv har varit utsatt för fysiska och psykiska övergrepp, säger Unicefs kommunikationschef Andreas Eriksson.

Med spelet vill Unicef lyfta faktumet att barn skyddas från våldsamma scener i datorspel genom åldersgränser, men i det verkliga livet skyddas inte barn från allt våld i hemmet. Enligt Unicef är förbudet mot barnaga, som Sverige haft sedan 1970-talsets slut, inte räcker då barn fortfarande utsätts för våld av sina närstående.

Spelet kombineras med en kampanjfilm och ett digital upprop där besökare uppmuntras att skriva under för att göra allt våld mot barn straffbart. Underskrifterna ska sedan presenteras för de politiska beslutsfattarna.

Finns det några risker att ni landar fel när ni försöker återskapa utsatta barns situation med ett spel?
– Vi hoppas att vi landar rätt eftersom det här bygger på barns verkliga berättelser. Eftersom vi vill göra allt våld mot barn straffbart kände vi att det behövdes något kraftfullt för att nå ut med de starka berättelser som vi sitter på. Som användare kan du bara klicka dig bort när upplevelsen blir för obehaglig, men barnen har inte möjligheten.

Rapporten bygger på djupintervjuer med barn som utsatts för övergrepp. Arbetet med att ta fram rapporten, spelet och resterande enheter för kampanjen har tagit ett halvår. Kampanjen kommer att stöttas av Unicefs egna digitala och sociala kanaler. Bakom idé och koncept står kommunikationsbyrån Edelman Deportivo. Spelet har utvecklats av spelbolaget Redox Game Labs och filmen av Snöby samt Red Pipe.



Dela sidan: