Dela sidan:

Den första februari presenterade MTG Nordics och TDC ett samgående till en ny mediejätte som kombinerar tv-bolagets innehåll med telekomaktörens teknik och distribution. Affärspressen lyfte fram fusionen som en naturlig utveckling för en nordisk tv-marknad som inom kom väntas möta större konkurrens från Facebook och Amazon.

LÄS MER: MTG: Affären har planerats i fyra år



Men så i förra veckan kom uppgifter om att affären hotades av att ett konsortium bestånde av danska pensionsfonder och autraliensiskt riskkapital som lagt bud på TDC. Under måndagsförmiddagen skickade TDC ut ett pressmeddelande med budskapet att de avser att dra tillbaka sitt bud på MTG Nordics. För Anders Jensen, MTG:s vd i Norden som hämtades från just TDC, kom beskedet som ett bakslag. Ett samgående mellan TDC och ett tv-bolag hade ju förekommit i diskussionerna mellan han och Pernille Erenbjerg redan då. Som vice vd för det nya bolaget skulle han vara med och förverkliga de visioner han sett framför sig. Så blev det inte.

Ni har planerat för affären länge, du och Pernille Erenbjerg åkte på turné i förra veckan och presenterade det nya bolaget i en uppmärksammad film. Samtidigt hade konsortiet lagt ett bud innan ni offentliggjorde samgåendet. Har du några synpunkter om TDC:s kommunikation här?
– Nej, det har jag inte. Det är så spelreglerna ser ut. TDC:s styrelse har inga skyldigheter och kanske inte heller rättigheter att kommunicera det bud som kom den 26-27 januari till en tredje part – som är MTG i det här fallet. Även om styrelsen yttrat att de strategiskt, logiskt och långsiktigt såg positivt på fusionen med MTG så är det inte helt överraskande att de väljer att tacka ja till de andra budet – och det är inte heller överraskande att budgivarna höjer insatsen ytterligare givet förutsättningarna. 

Du har arbetat med den här affären länge. Är du besviken?
– Ja, jag är besviken. Jag tycker det är väldigt synd att affären inte blev av. Inte minst då både vi och TDC tror att konvergensen mellan tv och telekom är rätt väg framåt. Samtidigt ser vi det här som ett bevis på att den här typen av strukturaffärer har framtiden för sig. Men nu blickar vi framåt och fortsätter att driva verksamheten. 

Vad är plan B i det här fallet?
– Vi har ingen plan B. Jag skulle i stället kalla den Plan A 2.0. Det handlar och att fortsätta utveckla vårt ekosystem och skapa mervärden för kunderna. Det handlar också om att skapa ökat räckvidd för våra plattformar och komma in i nya värdekedjor. 

Vad blir nästa steg i Sverige?
– Det är att fortsatt trycka på gasen. Som vi sagt tidigare tittar vi på hur vi kan möjliggöra ett mobilerbjudande genom att samarbeta med en operatör, det är ett sätt att ta det vidare.

Så på kort sikt handlar det snarare om samarbeten med operatörer än strukturaffärer för att öka räckvidden?
– Samarbeten och partnerskap som ger oss fler fönster för distributionen är en väg. Samtidigt visar vår presentation av affären att det här är rätt väg att gå. Vi stänger inga dörrar för strukturaffärer framåt, men i dagsläget är det inte aktuellt att aktivt söka upp den typen av lösningar.

Hur påverkar den spruckna affären era förutsättningar att konkurrera om rättigheterna till Premier League där budgivningen avgörs snart?
– Inte alls. Oberoende av affären med TDC står vi starka när det kommer till rättighetsmarknaden på kort sikt. När det kommer till innehåll så handlade det däremot om en ökad möjlighet att producera och distribuera en större volym av högkvalitativa originalserier. Detta för att stärka konkurrensen mot HBO Nordic och Netflix. Men visst, på längre sikt hade affären även kunnat stärka oss när det gäller sporträttigheter och när internationella aktörer på allvar börjar konkurrera om exempelvis Premier League.

Du säger att ni ser möjligheter till strukturaffärer längre fram. Vilket tidsperspektiv pratar vi om här?
– En sak har jag lärt mig: Man ska vara försiktig att spekulera och spekulationer är inte något jag vill ge mig in i. Det jag kan säga är att jag tror att vi har två-tre riktigt intressanta och händelserika år framför oss.

Du säger att den här spruckna affären visar att den här typen av strukturaffärer är rätt väg fram. Hur då?
– Hela processen visar vilka möjligheter som kan skapas med ett konvergent bolag där tv och en stor telekomoperatör slås ihop. Den här potentialen finns där ute att kapitalisera på. Affären fick också väldigt positivt mottagande i medier världen över.

Kommer ni att försöka hitta en ny roll för MTG Nordic Entertainment inom Kinneviksfären?
– Det är inte aktuellt i dagsläget. Om du syftar på en plats i Tele2 efter samgåendet med Com Hem så finns det inte på kartan i dagsläget. Strategin för oss nu är att köra på framåt.

Du kom från TDC, har kämpat för den affären och man kan utifrån sett se det lite som ett livsverk. Kommer du att vara kvar inom MTG nu när det inte blir något?
– Ja, så länge som jag har förtroendet. Jag har inga planer på att lämna och den dagliga verksamheten löper på som vanligt.    


Dela sidan: