Dela sidan:

När Bonnier AB under gårdagen presenterade sitt bokslut redovisade koncernen ett tapp på över 100 miljoner kronor i operativ vinst. Precis som de senaste åren fortsätter dock dotterbolaget Bonnier Broadcasting att vara ett glädjeämne.

Bolagets resultat landade på 423 miljoner kronor i vinst, att jämföra med förra årets 373 miljoner kronor. Omsättningen landade på 4 469 miljoner kronor (4 314 msek).

Hela det positiva resultatet kommer dock, precis som tidigare, från TV4 (1 022 msek) som både ökade annonsintäkter och räckvidd. Resultatet för TV4 innebär en vinstmarginal på 23 procent.

Ökningen i räckvidd kommer efter att det linjära tittartappet inte var lika stort som väntat samtidigt som streamingtjänsten TV4 Play haft en stark användartillväxt och i dag har 3,8 miljoner inloggande användare, varav cirka en miljon aktiva på veckobasis. Bonnier Broadcastings vd Casten Almqvist menar att man nu nått en användarnivå som gör att man inte längre tittar på tillväxt utan snarare vill öka tittandet hos de befintliga användarna.

– Den transformationsresa där vi rör oss från tittare till användare kokar ned till två enkla saker: det avtagande linjärtv-tittandet ska pareras med ökad konsumtion på TV4 Play. Eftersom konsumtionen på TV4 Play nästan exploderade i kombination med att linjär-tv tappade mindre än planerat så har den totala räckvidden såväl som intäkterna istället ökat, berättar han för Resumé.

Tanken är att den starka användartillväxten för TV4 Play nu ska hjälpa den blödande delen av Bonnier Broadcastings verksamhet – C More. De senaste åren har C More visat upp förluster på hundratals miljoner och i höstas fick bolagets vd Manfred Aronsson lämna sin tjänst och ersattes av Mathias Berg som istället för en vd-roll fick tjänsten som operativ chef. Berg var tidigare operativ chef på TV4 och TV4 Play.

– Den andra delen av vår digitala transformation är att vi försöker hitta en bättre balans mellan den volatila reklamtv-delen, oavsett om den är linjär eller digital, och konsumentintäkter. Det är där C More-tjänsten kommer in och deras användartillväxt har under året inte varit tillräckligt snabb. Vi är fortfarande långt efter Netflix som seglar i ensam majestät även om vi snart är jämsides med lokala konkurrenter som Viaplay och HBO Nordic. Stora delar av det vi producerar i dag, framförallt inom drama och sport, är gemensamt för TV4 Play och C More och det finns en tydlig användarresa där vi försöker konvertera TV4 Play-tittare till C More-abonnenter. Teknikutvecklingen är gemensam för de båda tjänsterna.

Hur intäktsfördelningen mellan linjärt och digitalt ser ut vill Casten Almqvist inte svara på, enligt ett pressmeddelande ökade dock den digitala annonsförsäljningen med 74 procent.

Hur kommer strategin i övrigt se ut för C More? Ert sporterbjudande kommer ju att försvagas då ni från och med 2020 tappar Allsvenskan.

– Med SHL, Allsvenskan och Uefa Nations League (fr.om i höst reds. anm) har vi det i särklass starkaste sporterbjudandet i Sverige. Vi ska slåss medoch fortsätta utveckla vårt svenska programutbud där vi de senaste tre åren fördubblat investeringarna i svenskt drama. Genom att göra det blir vi det tydliga alternativet till våra konkurrenter där samtliga i första hand erbjuder amerikanska serier och filmer.

Under våren 2017 genomförde Bonnier Broadcasting en omorganisation som innebar att 90 tjänster försvann från bolaget, de flesta inom chefsled. Enligt Almqvist kommer nedskärningarna innebära besparingar på åtskilliga hundra miljoner per år, pengar som kommer att användas till ytterligare innehåll och teknikutveckling.

Under de senaste veckorna har vi även fått se danska TDC lägga ett bud på MTG:s nordiska tv-verksamhet, ett bud som efter mycket pompa och ståt inte lyckades ta sig igenom TDC:s bolagsstämma. För två år sedan hade Resumé uppgifter på att Telia, i en liknande affär, var intresserade av att köpa in sig i C More. Om en sådan affär är aktuell i dagsläget vill Bonnier Broadcasting-vd:n inte uttala sig om.

– Det vi ser är exempel på konsolideringar på den alltmer globala mediemarknaden och dess släktskap med de digitala jättarna. Värdekedjan mellan distributörer och innehållsbolagen förändras och ingen vet hur rollerna kommer att se ut framöver. Båda sektorerna har gett sig in på varandras kärnaffärer där telekombolag köper programrättigheter och innehållsproducenter genom OTT-tjänster ger sig in i distributionen. Jag tror att vi kommer få se fler exempel på den här typen av konsolideringar framöver, berättar Casten Almqvist.


Dela sidan: