Dela sidan:

Bakom idén står reklambyrån Saatchi & Saatchi i Stockholm som de senaste åren har tagit fram flera uppmärksammade och just oortodoxa kampanjer för Fiats varumärken, inte minst Jeep. 

Kampanjen inför Alla hjärtans dag "Släpp ditt ex – få en cab" bygger på en samtidsspaning.

– Idag tar ju relationer inte slut på samma sätt som för några år sedan. I och med att vi ofta följer vår tidigare partner i sociala medier, så påminns vi ständigt om det som varit. Ibland kanske till och med på ett sätt som hindrar oss från att fokusera på att träffa en ny kärlek, säger Erik Carlson, Copywriter på Saatchi & Saatchi i en kommentar. 

Fiat lanserade sin första cabriolet 1957 och Fiat 500 har retrokänslan kvar från originalet men med dagens modern teknik och funktionalitet. För många konsumenter symboliserar cab en frihetskänsla – som också är kopplingen till kampanjen. I samband med alla hjärtans dag-veckan lanserar man kampanjsajten slappdittex.se. Där liksom i Fiats sociala kanaler kommer den hjärtekrossade besökaren att få tips på hur man kan gå vidare och släppa taget om sin tidigare partner. Det är också här som kampanjens mest speciella del infinner sig. Den som skrider till verket och tar bort sin expartner som vän på Facebook har till slutet av mars på sig att lösa in rabatten.



Dela sidan: