Dela sidan:

Den 9 september 2017 arrangerade Moderaterna i Göteborg Göteborgsdagen, en dag där lokala företrädare för partiet samlades för att diskutera det kommande valåret. 

Till dagen hade en kampanjfilm tagit fram, den film som de senaste dagarna varit föremål för kritik i krönikor i både Expressen och DN samt även lyfts upp av SVT:s Agenda.

Kritiken har bestått i att Moderaterna i filmen målar upp en svart bild av Göteborg med brinnande bilar och ökad kriminalitet. Under gårdagen framkom även att partiet i filmen använt sig av bilder på brinnande bilar i Kanada snarare än Göteborg.

– Att bilderna visade en kanadensisk bil var nyheter för mig. Samtidigt förändrar det inte trovärdigheten i filmen en millimeter, det är ingen som kan förneka att det varit alldeles för många bilbränder i Göteborg. Sen kan ju varken vi eller vår byrå gå runt och anlägga några bilbränder utan får använda oss av de bildbanker som finns tillgängliga, säger Hampus Magnusson, biträdande kommunalråd för Moderaterna i Göteborg.

I tider av falska nyheter, anser du inte att ni som politiker har ett ansvar att använda er av bilder på det ni faktiskt beskriver?

– Det där är en pseudodiskussion som vänstern gärna fokuserar på. I dag använde sig SVT av en bild som inte var på den aktuella händelsen i en artikel om en pojke som fått glas i skolmaten. Incidcenten var i Borås men bilden var tagen i Storbrittanien, det är ingen som tycker att det är konstigt. Det går att ge hur många exempel som helst på liknande situationer. Om det var så att det inte brändes några bilar i Göteborg och vi ändå använt kanadensiska bilder – det hade varit problematiskt. Men nu är det inte så.

Under gårdagen berättade Moderaternas kommunikationschef Hampus Knutsson att det var problematiskt att de i filmen använt sig av bilder från Kanada.

– Jag hoppas att vi inte kommer att göra samma sak igen, sa Knutsson till Studio Ett.

Hampus Magnusson menar att han som politiker inte går in och detaljstyr i produktionen av filmen utan överlåter det till produktionsbolaget.

– Något som är mer intressant är att den gär filmen lyfts upp ett halvår efter att den släpptes.

Filmen lanserades visserligen i september 2017 men fick ny uppmärksammhet i samband med att Moderaternas riksavdelningen delade den i sociala medier den 2 februari.

– Att Alex Schulman ett halvår senare sitter på Stureplan och retar upp sig, varpå SVT sedan plockar upp den, visar på det Stockholmsperspektiv många medier har. Samtidigt är ingen gladare än vi då vi får en chans att diskutera vår politik, säger Hampus Magnusson.

Tidigare i år riktades kritik även mot Moderaterna i Stockholms kampanj i tunnelbanan.


Dela sidan: