Dela sidan:

Moderaternas kampanjfilm i Göteborg får kritik
En kampanjfilm från Moderaterna i Göteborg har väckt starka reaktioner sedan den började spridas i helgen. Filmen varvar bilder på klassiska göteborgska teman som hav, fisk och industriarbetare – med bilbränder och graffiti. Speakerrrösten frågar sig hur Göteborg gått från en stad med godare stämning än någon annan – till att bli ett "tillhåll för jihadister och kriminella gäng".
Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, anser att Moderaterna anspelar på folks rädslor.
– Jag tycker det är både svartmålning och populism i en väldigt obehaglig kombination, säger hon i Sveriges Radios Studio Ett.

Bilbränderna i filmen är hämtade från Kanada
I filmen används en brinnande bil för att illustrera Göteborgs problem med utanförskap, problemområden och kriminalitet. Men filmsekvensen utspelar sig inte i Göteborg, utan i Vancouver i Kanada. Det rapporterar P3 Nyheter.
De klipp som visas i filmen bygger på scener från ett upplopp som inträffade i samband med att stadens hockeylag förlorat NHL-finalen år 2011.

– Vi har beställt filmen av vår byrå, och vi kan ju inte själva tända på bilar, det förstår väl alla, säger Hampus Magnusson, biträdande kommunalråd för Moderaterna i Göteborg, i en intervju med Studio Ett.

"Unilevers hot mot Google och Facebook kan bli ett #metoo för digital annonsering "
Det var i går som Unilever, med en reklambudget på omkring 70 miljarder kronor hotade med att dra tillbaka all annonsering från plattformar som Google och Facebook. Inför flera prominenta chefer inom tech och media sa marknadschefen Keith Weed att Unilever som en av världens största annonsörer inte vill annonsera i en miljö där kunderna inte litar på vad de ser.

– Vi kan inte fortsätta att driva upp en digital försörjningskedja - som levererar över en fjärdedel av vår reklam till våra konsumenter – men som bara ibland är lite bättre än en träsk när det gäller öppenheten, sa han och fortsatte

– Det är i den digitala mediebranschens intresse att lyssna och agera på detta nu. Innan tittarna slutar titta, annonsörerna slutar att annonsera och publisister slutar publicera

Nederländska Unilever äger varumärken som G&B, Magnum och Dove. Många drar paralleller till P&G:s marknadschef Marc Pritchards utspel under 2017 som ledde till att annonsören kraftigt drog tillbaka de digitala investeringarna – just på grund av brist på insyn. På de nordiska marknaderna beräknas Facebook och Google stå för omkring 60 procent av de digitala reklaminvesteringarna. I USA och Storbritannien är motsvarande siffra 90 procent.

Många analytiker lyfter fram att Unilevers utspel är ett sätt att pressa nätjättarna åtgärder på plattformarna.
– Facebook och Google svar på fake news samt hat och extremistiskt innehåll har varit väldigt långsamt. Ja, de adresserar dessa problem nu, men de borde varit snabbare med att lägga pengar på åtgärder, säger Karin von Abrams på eMarketer till BBC.

– Vi kanske har nått en gräns nu där snabbrörliga konsumentföretag inte har råd att dränera sina varumärken på förtroende.

Paul Frampton, tidigare chef i Storbritannien för franska reklamkoncernen Havas jämför Unilevers utspel med de inlägg från kvinnor som ledde fram till #metoo förra hösten.
– Det finns en stigande otrygghet gentemot de digitala plattformarna bland marknadschefer. Precis som #metoo känns det som en rörelse som har nått en ny nivå. Att Unilevers marknadschef talar ut kommer leda till att andra följer efter, säger han till The Guardian.

MTG-chefen: Full fart framåt
I går stod det klart att TDC drar tillbaka sitt bud på MTG sedan ett konsortium lagt bud på den danska operatören. I en intervju med nyhetsbyrån Direkt utvecklarMTG:s vd Jørgen Madsen Lindemann hur han ser på möjligheten för framtida strukturaffärer.

– Telia har gått in på innehållsmarknaden i Finland och vi ser även att Telenor historiskt har utforskat innehållsområdet och varit delägare i Cmore. Även TDC har gått in på innehållsområdet på olika sätt. Jag tror att det är en trend att för att kunna differentiera sig så måste man kunna berätta bra historier kring produkterna. Det var därför partnerskapet med TDC var så tilltalande - vi delade visionen om att skapa ett starkt nordiskt konvergerat företag. Men det kommer inte ske nu som vi ser, så det är full fart framåt med det vi har gjort på egen hand tidigare", säger Jørgen Madsen Lindemann.

 


Dela sidan: