Dela sidan:

Efter en fem dagar lång förhandling står det klart att Sky och BT fortsätter att hålla sitt fasta grepp om de brittiska sändningsrättigheterna till Premier league. Sky kommer att sända den absoluta majoriteten av matcherna medan BT la vantarna på rättigheterna till de tidiga lördagsmatcherna.

Sedan ligan i dess nuvarande form lanserades 1992 har rättighetspriserna ökat markant vilket bidragit till att de engelska fotbollsklubbarna intäktsmässigt dragit ifrån sina internationella konkurrenter.

När priserna för det nya rättighetspaketet, mellan 2019 och 2022, idag offentliggjordes står det dock klart att dagarna av extrem tillväxt kan vara över.

Priset sjönk nämligen med knappt 600 miljoner pund (16 procent), från 5,1 miljarder pund till 4,646 miljarder pund, det rapporterar the Guardian. Pristappet antas främst ha berott på två saker: nätjättarna Facebook, Google och Amazon spåddes för första gången ge sin in i budstriden, något de i slutändan avstod ifrån. I december knöt dessutom Sky och BT ett samarbetsavtal där de två konkurrenterna för första gången får möjligheten att inkludera varandras kanaler i respektive kanalpaket. Tidigare behövde brittiska fotbollsfans ha två abonnemang för att se alla matcher.

Som jämförelse såldes de globala sändningsrättigheterna för tyska Bundesliga nyligen för 4,64 miljarder pund. Premier league har fortfarande inte gjort klart med någon sändande partner på den amerikanska marknaden.

Premier league-rättigheterna delades den här gången upp i sju olika paket, Sky säkrade fyra och BT ett, där de två sista och minst attraktiva fortfarande inte har någon köpare. Enligt källor till Financial Times beror det på att budgivningen inte nådde de nivåer ligan hoppats på. Uppdelningen kommer möjliggöra att alla matcher kan sändas samtidigt, något som de senaste åren inte varit möjligt.

En av de aktörer som spås buda för de två kvarvarande matchpaketen, bland annat de matcher som sänds på fredags- och måndagskvällar, är Amazon.

BT säger i ett uttalande att de den här gången var "finansiellt återhållsamma i budgivningen" och är säkra på att man kan räkna hem investeringen.

Rättigheterna att sända den brittiska förstaligan är enligt Skys head of sport David Hill de överlägset viktigaste för att få in nya abonnenter.

I inledningen av förra årets Premier league sjönk tittarsiffrorna för första gången på länge, något analytiker antog berodde på de ständigt ökande abonnemangspriserna i kombination med den ökande graden av piratstreaming.



Dela sidan: