Dela sidan:

Under gårdagen meddelade Daniel Nordström, chefredaktör och ansvarig utgivare på Mittmediatidningarna Vestmanlands-Tidning, Bergslagsbladet/Arboga-tidning, Norrtelje-Tidning, Sala Allehanda, Fagersta-Posten och Nynäshamnsposten att de framtill valet inte kommer att publicera några opinionsundersökningar i tidningen, ledartexter undantagna.

I ett blogginlägg skriver Daniel Nordström att han tagit beslutet då han anser att opinionsundersökningarna inte går att lita på. Nordström refererar i blogginlägget bland annat till det amerikanska presidentvalet, Brexit-omröstningen och internationella påverkanskampanjer. 

"Vi publicerar fakta, inte spekulationer. I många fall anser jag att opinionsundersökningar är att betrakta som just spekulationer." skriver han i blogginlägget.

Beslutet fick under gårdagen kritik av bland annat Novus vd Torbjörn Sjöström, Sundsvalls Tidnings politiska chefredaktör Marcus Bohlin och Expos chefredaktör Daniel Wiklander.

– Beslutet som sådant är helt upp till Daniel Nordström i hans roll som chefredaktör. Det som är problematiskt är att han som förklaring refererar till rena faktafel som att vissa internationella väljarbarometrar inte stämde. Det är som att säga att ingen journalistik är bra för att man läst några dåliga artiklar. Daniel Nordström brasklappar visserligen men landar ändå i en konstig slutsats, berättar Torbjörn Sjöström för Resumé.

– En generaliserande och svepande beskrivning av något som kommer från en trovärdig avsändare skadar förtroendet oavsett vad det gäller. Det känns inte som ett genomtänkt beslut och går nog mest hem hos de som tröttnat på alla siffror.

Sjöström menar att Daniel Nordströms jämförelse med mätningarna i det amerikanska presidentvalet och Brexit inte låter sig göras. I fallet med USA använde sig medierna, av kostnadsskäl, av mätningar baserade på antalet röster i hela USA istället för att göra 51 en omröstning för varje elektorat/delstat, något som hade gett ett annat utfall. Han menar att medierna och opinionsinstituten i det fallet hade ett gemensam ansvar.

– I Sverige har vi ett proportinellt valsystem och behöver bara en undersökning med några tusen intervjuer för att få fram en väljarbarometer, i USA hade man behövt 51 st undersökningar för en väljarbarometer. Vi har dessutom en hög träffsäkerhet och ett högt valdeltagande. I det senaste riksdagsvalet fick alla institut rätt om det parlamentariska läget och vi har i val in och val ut legat nästan helt inom den statistiska felmarginalen.

– Jag har varit runt och föreläst på många redaktioner i Sverige men tyvärr inte på de där Daniel Nordström är chefredaktör, det hade nog varit nyttigt. Det känns inte som ett genomtänkt beslut och går nog mest hem hos de som har tröttnat på alla siffror, säger Torbjörn Sjöström.

Daniel Nordström står dock fast vid sitt beslut och berättar att de tackar nej till alla former av opinionsundersökningar, oavsett om de är självrekryterade eller inte, för att göra en tydlig markering.

– Som ansvarig utgivare har jag funderat på det här länge. Utöver de argument jag redogjort för tidigare tycker jag inte att vi ska publicera spekulationer och undersökningarna är inte verifierad fakta. Jag tror att undersökningarna i sig kan påverka opinionen, berättar Daniel Nordström.

– De reaktioner jag fått från våra läsare har varit positiva och på Twitter tycker man att det är galet. Vi gör journalistik för våra läsare snarare än för Twittertyckare.

Nordström berättar vidare att han är medveten om att opinionsundersökningar och deras trovärdighet skiljer sig från land till land och att Torbjörn Sjöströms åsikter får stå för honom. Han påpekar även att självrekryterade paneler kan utsättas för påverkanskampanjer.

– Då är det viktigt för oss som seriöst media att ta ställning. Jag tror dessutom inte att våra läsare har kunskap om de olika undersökningarnas kvalitet så för att vara tydliga säger vi nej till alla.



Dela sidan: