Dela sidan:

Enligt AdWeeks källor pågår just nu diskussioner mellan fondförvaltaren State Street Global Advisors och det politiska styret i New York om framtiden för Fearless Girl och hennes motpart vid Wall Street Charging Bull. Enligt flera källor har förhandlingarna redan lett fram till beslutet att de två statyerna inte går att skilja på och att de båda kommer att bli ett permanent inslag i New Yorks stadsbild. 

Den viktigaste frågan just nu ska vara huruvida statyerna kommer att få stå kvar eller flyttas till en annan plats. Myndigheterna anser att statyerna i sin befintliga form kan utgöra en trafikfara.

En talesperson för New Yorks borgmästare Bill de Blasio säger till AdWeek: 

– Det entusiatiska mottagandet har varit väldigt uppmuntrade och vi diskuterar hur statyn ska få fortsätta vara en del av staden utifrån olika aspekter. 

Fearless Girl togs fram av McCann New York och lanserades i samband med internationella kvinnodagen den 8 mars 2017. Under Cannes Lions förra sommaren vann kampanjen hela fyra Grand Prix. Med minimal budget blev Fearless Girl en av 2017 års stora snackisar inom marknadsföring. Enligt fondförvaltaren SSGA gav kampanjen 7.4 miljoner dollar i medieutrymme på tv, radio och sociala medier. Med en budget på 250 000 dollar. 

Att de två statyerna (Fearless Girl och Charging Bull) numera anses vara ett paket ter sig i efterhand något komiskt då konstnären som ligger bakom tjuren, Arturo Di Modica, gjorde stora och misslyckade ansträngningar för att få bort den under förra våren. 

 



Dela sidan: