Dela sidan:

Bengt Hansers tanke kring att höja reklamens anseende sattes på prov i och med arbetet att slå ihop kreatörsorganisationen, ABCD, och byråorganisationen, Sveriges Reklambyråförbund. Tillsammans bildade de Sveriges Reklamförbund 1986 (som numera heter Komm). Ett stipendie med hans namn har delats ut under åren.

I dag är Bengt pensionär, 85 år. Han delar sin tid mellan i Orsa (där hans namn kommer i från) och lugnet i lägenheten på Södermalm. Men annat var det på 70-talet när han drev egen byrå.

– Vilka byråfester vi hade. Timtaxorna hade glidit upp. Vi jobbade på löpande räkning. Det var en härlig tid. Det fanns alltid anledning till en fest. Pengar? Det tänkte jag inte så mycket på, säger han.

– Det var en bra tid. Hela de kreativa atmosfären gjorde att jobbet var tacksamt. Jag brydde mig mer om det jobb vi levererade än de pengar jag fick. Då gjorde alla ett bättre jobb.

Men det var förstås inte bara fest under de där åren.

– Åren som vd för HLR, som sedan gradvis köptes upp av BBDO var tuffa. Men de var också några av de roligaste.

Det var tecknandet som tog Bengt Hanser in i reklambranschen. Efter grafiska institutet och Berghs började han på reklambyrå och fick snabbt bredda sig copywriter och projektledare.

I början på 60-talet såg annonsmarknaden helt annorlunda ut jämfört i dag. Gamla byråer fick betalt i provision. Tryckpressarna stånkade för att få ut tidningarnas annonser. Men Bengt Hanser hade blivit intresserad av radio- och tv.

– Jag tog mig till USA och studerade radio och tv på New York University. Jag jobbade på boktryckeri på natten, säger han.

Väl hemma i Sverige drog och slet folk i honom. Etermedia hade ännu inte boomat på den svenska marknaden, men alla insåg potentialen. Han började på Blomqvist, en av de få byråerna som finns kvar i dag.

– Dagens Nyheter var en stor kund som hade en mycket bra reklamchef som tillät att oss att utveckla våra talanger.

För DN-samarbetet vann Bengt Hanser totalt “fyra-fem” guldägg, han minns inte. Alltid i rollen som kombinerad projektledare och copywriter. AD-jobbet stod hans kollega Lasse Larsson för. Duon blev kända som två av reklamsveriges mesta radarpar.

1967 träffade Bengt Hanser en person som redan var legend i reklambranschen. Leon Nordins avspända sätt gjorde intryck på Bengt Hanser. Han blev smickrad över att få frågan om att få jobba på Sveriges bästa byrå, Arbmans.

– Han var bäst, Leon Nordin, inget snack. Han hade de bästa idéerna. Han var bäst på form och plattform. Han hade en enastående säljförmåga, som jag var avundsjuk på. Det var han som lärde mig att ta betalt.

1968 startade Bengt Hanser byrå tillsammans med kollegorna Lasse Larsson och Lars Röstlund. Det var ett riktigt guldår för reklamsverige. Pengar och uppdrag fanns. Var du duktig var det bara att surfa på vågen. Trions byrå Hanser, Larsson och Röstlund startade på kontona DN, Duka och Orrefors.

1974 blev byrån uppköpt av BBDO, med Bengt Hanser som fortsatt vd. Med nya konton som BMW, NK och HTH.

– Jag var inte hemma förrän sent på nätterna. Min fru drog ett tungt lass. Men jag försökte att kompensera genom att hjälpa till hemma på helgerna, säger han.

Då tänkte han aldrig på pensionen.

– Nej, trots att jag arbetade i ett affärsdrivande företag.

Vid 66 års ålder flyttade Bengt och hans fru Maud till Frankrike. De levde på folkpension och fastighetsförsäljning.

– Vi hade inte ens tjänstepensioner i byrån. Det kanske var en miss, men många på kreatörssidan tänkte att det vi jobbade med skulle vi kunna göra hela livet.

– Men vi borde haft lite bättre koll, säger han i dag.

Hur länge pallar du? Läs mer om hur du planerar din pension här!


Dela sidan: