Dela sidan:

Svenskan har länge haft god nytta av sin plats i Schibsteds tidigt utvecklade digitala miljö och kunnat ösa in kontakter från Aftonbladet. 2016 kom var femte intäktskrona från digitalsidan. DN hade då bara var tionde krona från den digitala verksamheten. Svenskan vann med 187 – 162 miljoner kronor.

Men i fjol ökade DN sina digitala intäkter till 202 miljoner, 25 procent upp eller var sjunde intäktskrona. Svenskans digitala intäkter minskade samtidigt med några procent till 182 miljoner.

LÄS MER: Så gick det för Bonniers tidningar 2017

DN:s digitala annonsintäkter stod still på 124 miljoner, medan digitala prenumerationer växte från 41 till 78 miljoner.

Genom en kraftig prishöjning hölls prenumerationsintäkterna i print kvar på 853 miljoner, ungefär som de två föregående åren. Däremot föll annonsintäkterna i print från 449 till 400 miljoner i fjol.

Trots att DN förlorade mer på printannonser än tillväxten från digitala prenumerationer kunde vinsten öka något från 103 miljoner 2016 till 116 i fjol. Huvudskälet är högre marginal på digitala abonnemang än print som kräver papper, tryckpressar och distribution.

Svenskan har det tuffare, trots att rörelseresultatet ökade till 78 miljoner (ebitda). 40 miljoner av dessa presstöd, som ska ersättas av ett nytt mediestöd nästa år.

SvD höll sina upplageintäkter i print uppe på 410 miljoner, men tappade nästan var tionde annonskrona till 265 miljoner. De samlade intäkterna föll från 951 till 915 miljoner. Sett i det ljuset är tappet på den digitala sidan oroväckande för Schibsted, som i sin Q4-rapport förklarar det ökade resultatet med kostnadsminskningar.



Dela sidan: