Dela sidan:

Den tre minuter långa reklamfilmen lanserades i fredags och har i dagsläget 2,6 miljoner visningar på Youtube, inom några timmar trendade den på plattformar och brittiska tidningar har skrivit en uppsjö av artiklar om Widen & Kennedy Londons hyllning till staden.

Ambitionen med filmen är att återknyta kontakten med den unga målgruppen i London som man upplever att man tappat relationen med de senaste åren. Byrån och skojätten ville skapa en "stor inspirerande reklamfilm" som också kändes autentisk.

Varje sekvens i filmen bygger på det insiktsarbete Wieden & Kennedy genomfört där man talat med unga i staden. Det är verkliga historier som berättas och Nike passar också på att med värme skildra de rädsla och fördomar som finns inför stadens problemförorter som Brixton och Peckham– och samtidigt visa den kärlek som invånarna känner inför sin stadsdel. Filmen skildrar inte de brott som vanligen brukar stå i fokus när det rapporteras från områdena, utan lyfter i stället fram hur ungdomarnas kreativitet och tävlingslusta bidrar till att forma London.

– Vi ville inte visa det vanliga London. I filmen ser du områden du inte brukar se annars. Vi ville skapa något som både såg sant och vackert ut, säger Wieden & Kennedy Londons cd Mark Shanley till Campaign.

– London behöver något positivt nu.

Enligt Campaign så medverkar 258 unga Londonbor i filmen. Även kända ansikten dyker upp som förbundskaptenen i fotboll Gareth SouthgateMo FarahDina Asher-Smith och Harry Kane och Skepta.

– För att vara en reklamfilm är den överraskande ärlig. Vi ville inte hitta på någonting, det är inte en reklamares bild av staden. När barnen ser filmen, så pratar den med dem. Då tänker de: "Ja, det är så här London är", säger Mark Shanley. 


Dela sidan: