Dela sidan:

Johan Såthe tog över jobbet som chefredaktör på Reumé i januari 2015. Under hans tid har Resumé Insikt lanserats och papperstidningen har gjorts om till månadsmagasin. I höstas belönades det med priset "Årets omgörning" på Tidskriftsgalan. 

Nu lämnar Johan Såthe jobbet som chefredaktör i samband med att det sker en omorganisation. Den innebär att konceptverksamheten integreras med redaktionen. I samband med det slås de två separata tjänsterna konceptchef och chefredaktör ihop till en tjänst. Tidigare konceptchefen Fredrik Svedjetun har erbjudits och tackat ja till den nya tjänsten som chefredaktör och konceptchef.
– För bara ett par år sedan gav Resumé ut närmare 40 tidningar per år och gjorde 8-10 events. Idag är situationen den omvända. Vi ger ut 10 magasin per år och har 38 inplanerade events under 2018. Det visar på den stora förändringen i vår bransch och därför inrättar vi en ny roll där vi tätare väver ihop koncept och redaktionen. Med en gemensam chef kan vi involvera redaktionen mer i vår eventverksamhet eftersom vi betraktar det som en växande och viktig del i Resumés redaktionella arbete, säger affärsområdeschef Mathias Kallio.

Johan Såthe har erbjudits en ny roll i organisationen men har valt att tacka nej.
– Jag är glad och stolt över att ha varit med och moderniserat Resumé till det mycket starka varumärke som det är idag. När Resumé nu gör en större omorganisation har jag fört resonemang med ledningen om på vilka sätt jag skulle kunna passa in i den nya organisationen. Jag har efter moget övervägande kommit fram till att det här är ett bra tillfälle för mig att lämna tidningen. Jag önskar Resumé all lycka framöver med sin fortsatta utveckling, säger han.

Mathias Kallio vill passa på att tacka Johan Såthe för hans insatser:
– Jag vill tacka Johan Såthe för ett väl genomfört jobb med att utveckla Resumés magasin som bland annat vunnit pris för årets omgörning på Tidskriftsgalan samt att Resumé slagit besöksrekord på resume.se under hösten - mycket kopplat till #metoo-bevakningen.

LÄS MER: Johan Såthes sista fredagskrönika

Fredrik Svedjetun har tidigare varit chefredaktör på Dagens Media. Han började arbeta på Resumé för ett år sedan. 
– Jag ser fram emot att få jobba ihop med Resumés kompetenta redaktion och fortsätta att utveckla Resumés journalistik i olika kanaler, säger han.

Vad vill du göra med Resumé?
– Jag vill att Resumé på ett ännu tydligare sätt ska koppla greppet om de enorma utmaningar som alla som jobbar inom media, marknadsföring, pr och kommunikation brottas med varje dag. Vi ska vara lyhörda, steget före och den självklara källan för kunskap och journalistik som hjälper våra läsare och deltagare att bli bättre på sina jobb.

Vad kan vi förbättra?
– Mycket är redan bra, men det finns såklart saker som vi kan förbättra. Jag tror exempelvis att vi kan bli bättre på att verkligen lyssna på och identifiera de utmaningar som finns där ute, och sedan anpassa vår journalistik efter det i olika kanaler. Jag tror också att vi kan samarbeta bättre mellan Resumés olika delar för att dra nytta av varandras styrkor.

Du har tidigare varit chefredaktör på Dagens Media. Hur känns det att ta över konkurrenten?
– Det känns bra. Jag är såvitt jag vet den första som har varit chefredaktör på både Dagens Media och Resumé, och det ser jag fram emot. Nu var det ett tag sedan jag lämnade Dagens Media, och jag har fått möjlighet att lära känna alla på Resumé, så det känns bra. Det är ett fantastiskt duktig gäng som jobbar på Resumés redaktion.

Du kommer att ha en kombinerad roll som chefredaktör/konceptchef. Hur ser du på det?
– Det känns naturligt. Resumés olika event, konferenser och seminarier är en växande och allt mer viktig del av vår verksamhet. Kan man få det att lira bättre ihop med våra övriga kanaler så är det en stor styrka. Resumé växer just nu så det knakar och vår framtid är ljus.



Dela sidan: