Dela sidan:

Svanenmärkta fonder lanserades första gången i oktober 2017. Nu startar Svanen sin egen valrörelse och instiftar Fondvalsdagen. Kampanjen är framtagen tillsammans med kommunikationsbyrån AWB.

– Vår kampanj för Svanenmärkta fonder ligger helt i linje med vår nya nordiska varumärkesstrategi som går ut på att kommunicera mer produkt- och målgruppspecifika områden än som tidigare med breda budskap mot alla konsumenter. Kampanjen kommer genomföras i flera av de nordiska länderna under 2018, säger Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunikationschef på Miljömärkningen Sverige i ett pressmeddelande.

Kampanjen består av flera delmoment. Under den 20-23 februari kommer Svanen placera ut en valstuga på Norrmalmstorg där konsumenter får diskutera och ställa frågor till rådgivare samt lyssna på amtal om hållbart sparande med inbjudna politiker, tjänstemän, branschorganisationer och representanter från näringslivet. Blan annat kommer Per Bolund, konsument- finansmarknadsminister (MP), för att debattera om hållbart sparande med Martin Ådahl (C) på fondvalsdagen. 

Samtidigt öppnas en digital valstuga där all information om Fondvalet finns tillgängligt. Utöver valstugorna och pr-arbetet har det inom ramen för kampanjen skapats content för Svanens sociala medier samt köpt utomhusannonsering.

– Många har en ansträngd relation till fonder, eftersom de upplevs krångligt och tråkigt. Samtidigt är det avgörande att få fler att tänka till kring sitt sparande och förstå det negativa avtryck på planeten som det kan ha. Därför är vi väldigt stolta över denna kampanj som förhoppningsvis gör det lite lättare att förstå hur lätt det är att påverka planeten i en positiv riktning genom något så enkelt som fondvalen, säger Cornelia Waldersten Årfors, kreativ chef på AWB i en kommentar. 

Arbetsgrupp på Miljömärkning Sverige
Christian Quarles van Ufford, marknads- och kommunikationschef Niklas Crona, projektledare Anna Norberg, pr-ansvarig Therese Rydén, planner

Arbetsgrupp på AWB
Jimmy Johansson, strategisk projektledare (KAM) Sofie Clason, operativ projektledare Cornelia Waldersten, kreativ chef Olle Lundqvist, kreatör Oscar Olson, junior ad Mia Zsiga, strateg Alexandra Livijn, produktionsledare/ pr Per Lundberg, pr Maja Hadzic, junior konsult Emma Zetterberg, copy Arbetsgrupp på TAS Robin Hallgren, Strateg Emma Klein, kundansvarig Viktor Johnsson, mediespecialist digital partner apartment 5 Besök fondvalet.se för den digitala valstugan och för att se vår kampanjfilm. 



Dela sidan: