Dela sidan:

"It's not where you start up, it's where you end up".

Marknads- och kommunikationsdirektören Åse Holmberg har blicken fäst på de banners som täcker varje våningsplan i Tele2:s huvudkontor. Hon befinner sig i fastighetens epicentrum, som är helt öppet från golv till glastak och omges av våning efter våning av öppet kontorslandskap.

– Det är vår senaste kampanj som lanserades igår, säger hon och förklarar budskapet:

– Nio av tio startups överlever inte på lång sikt. Och det beror ofta på att det är svårt att bygga ett bolag. Vi har tagit fram forskning som visar vad det perfekta bolaget består av – och sedan startat det. Med kontor, policys och it-struktur. Allt. Det enda som saknas är själv idén. Den som kan presentera den bästa idén får bolaget gratis. En 'endup'. På så sätt manifesterar vi att vi är den mest hjälpsamma och proaktiva it- och telekomparten i Sverige. Men även att vi har breda företagslösningar.

Och företagslösningarna blev nyligen något bredare. På samma plats som Åse Holmberg nu står, stod i januari månad koncern-vd:n Allison Kirkby och berättade om Com Hem-affären inför fyllda läktare. Att Tele2 i och med förvärvet skulle gå från 1900 anställda till över 3000 och i framtiden även kunna tillhandahålla bredband samt tv till sina kunder. Enligt bolagens egna beräkningar kommer "nya Tele2" att bli Sveriges näst största mobiloperatör efter Telia, näst störst inom fast bredband och nummer ett inom digital-tv.

Åse Holmberg befann sig då bland sina medarbetare och fick dessutom ta emot beskedet att inspirationskällan och förebilden Allison Kirkby tackade för sig. Hon ska ersättas av Com Hems nuvarande vd Anders Nilsson, det vill säga om eller när affären nu godkänns av konkurrensmyndigheterna i såväl Sverige som EU.

Tele2 har kontor, policys och it-struktur. Nu ska det fyllas med Com Hem. Dessutom: på samma sätt som de båda bolagen har varsin vd, har de varsin kommunikationsdirektör. "It's not where you start up, it's where you end up".

Hur kommer det här att sluta för Åse Holmberg?

Åse Holmberg firar 10 år på Tele2. Det märks. 37-åringen fullkomligt personifierar varumärket och nästan varje mening som radas upp genomsyras av telekombolagets värdeord. På Tele2, menar hon, " tittar vi inte så mycket på erfarenhet, utan mer på vem du är, din kapacitet och hur väl du efterlever Tele2:s värderingar".

Så hur efterlever man Tele2:s värderingar?

– Vi har sex stycken, som alla är ingjutna i det här byggets betong: vi är öppna, flexibla och kostnadsmedvetna. Vi drivs av att utmana, agera och leverera kvalitet. Det finns inte ett beslut jag har fattat som inte är kopplat till våra värderingar. Här på Tele2... det här är lite roligt...

Hon skrattar till, fortsätter:

– Här kan man inte bli 'årets säljare' eller 'årets ledare'. På Tele2 Awards, som vi firar i slutet av varje år, firar vi istället 'årets flexible' eller 'årets most conscious'.

Du pratar vitt och brett om värderingar. Är det på grund av din förmåga att skapa en retorik kring företagets kultur som du har den här rollen?

– Bra fråga... Jag tror att jag lever och manifesterar våra värderingar i mitt ledarskap, och det är så klart en stor anledning till att jag sitter här. Man kan inte vara ledare på Tele2 utan att älska våra värderingar. Värderingarna handlar mindre om vad man gör och mer om hur man gör det. Till exempel är Tele2-klausulen, som jag tog fram, och som reglerar den gemensamma arbetsmiljön med våra byråer, ett exempel på ett agerande som kommer helt ur ett värderingstänk.

– Men gällande min roll; du skickade en fråga innan om huruvida jag har haft en spikrak karriär, vilket är lustigt eftersom den har varit allt annat än spikrak. Jag tror snarare att allt handlar om att ta tillvara på de möjligheter man får. Det finns en amerikansk poet som heter Maya Angelou. Hon sa en gång att "luck is when opportunity meets preparation". Jag lever verkligen efter det. Var jag än har befunnit mig har jag sett till att vara engagerad, dedikerad, fokuserad och leverera resultat. Då har det också kommit nya möjligheter, konstaterar Åse Holmberg och slår sig ned i ett halvmåneformat mötesrum utan dörr, ett par-tre våningar upp.

Du har jobbat på Tele2 i 10 år nu. Det är en lång tid för en 80-talist. Känns det aldrig långtråkigt eller som att du vill gå vidare?

– För det första har branschen förändrats så mycket under de här åren, så det känns inte som att jag har varit på samma bolag. När jag började jobbade vi med vikbara mobiler och att sälja ringsignaler. Nu erbjuder vi obegränsad surf till smarta telefoner. Sen jobbar jag med några av landets smartaste, modigaste och mest framåtriktade människor. Det skulle kännas väldigt sorgset att inte få jobba mer med dem. Men nej, jag har aldrig gått och lagt mig en söndag kväll och tänkt att jag inte vill gå till jobbet morgonen efter.

Aldrig? Det tror jag inte på.

– På 10 år, aldrig. Det låter ju galet, men när jag var gravid med min dotter och jobbade min allra sista dag innan föräldraledigheten, satt jag på toaletten och grät för att jag inte skulle få vara här på nio månader, och därmed missa så mycket roligt. Det kändes som en livstid. Sen älskade jag varje sekund av att vara hemma med min dotter. Men känslan var så stark.

Är det verkligen ett sunt förhållande att ha till ett företag?

Hon brister ut i ett långt skratt.

– Det är en bra fråga... Sunt och sunt... Jag tror så här: jag är en människa som brinner för saker, och jag tror att det är just sådana människor som gör skillnad. Om jag kände att Tele2 bara var okej, så skulle jag se fram emot att gå någon annanstans och brinna där istället. Men jag älskar det här bolaget, jag gör verkligen det, säger hon och berättar att hon har tackat nej till flera liknande tjänster på andra stora aktörer.

"Skilsmässobarnet" Åse Holmberg spenderade 1990-talets skolterminer hos mamma i Eskilstuna och loven hos pappa i Getinge utanför Halmstad. Förstnämnde var undersköterska (senare enhetschef på kommunen) och sistnämnde egenföretagare som byggde autoklaver – ångtrycksmaskiner – till sjukvårdsföretag i sitt garage.

Åse Holmberg och hennes syster hade aldrig någon skattkista att gräva ur, utan för den som ville ha fickpengar gällde det att skaffa sig ett jobb. Första tog hon som 14-åring, och översatte då i faderns tjänst ångtrycksmaskinernas instruktionsböcker från engelska till svenska. Sitt andra arbete fick hon två år senare på McDonalds, där hon slutade som arbetsledare.

– Mina föräldrar kämpade med att få ekonomin att gå ihop. De var därför väldigt fokuserade på att jag och min syster skulle plugga vidare. De pressade oss inte, utan uppmanade oss som hade lätt för oss i skolan att ta vara på möjligheterna vi hade. Det resulterade i att jag var den första på pappas sida att studera på universitet.

Karriärsiktet har aldrig varit särskilt kalibrerat. Åse Holmberg radade till exempel upp de utbildningar hon kände till – "juridik, läkare, civilekonom och civilingenjör" – och valde helt sonika en som "verkade bra".

– Det blev civilekonom. Och det blev Handels i Göteborg för att min dåvarande kille ville studera där. Under studierna insåg jag en sak: att jag aldrig skulle jobba med redovisning.

Men universum ville annat – konkurrensen var hård för ekonomikonsulter i mitten av 2000-talet – och Åse Holmberg tog efter examen ett sommarvikariat som just redovisningsekonom på klädföretaget Lindex.

– På tyska dessutom! Haha! Men sedan jobbade jag mig fram till marknadsavdelningen, för att till sist avsluta min Lindextid i Oslo med säljoptimering.

Varför sökte du dig till marknad?

– Jag tror att jag inte har sökt mig till marknad så mycket som till människor och beteenden. Jag har ett stort intresse av att förstå vad som driver människor i beslutstagande och gillar när det uppstår en 'win-win-win'-situation. Det vill säga när kunden har fått en perfekt lösning, när vi som företag lyckas skapa hög lönsamhet och när våra medarbetare har haft roligt i arbetet. Då har alla vunnit.

Sorlet ekade i den gamla tryckerilokalen på Borgarfjordsgatan 16 i Kista. Golvet var belamrat med skrivbord och nästan all inredning genomsyrades av en ljusgul färg. Åse Holmberg hade precis fyllt 27 år när hon 2007 lämnade modebranschen bakom sig och intog ett tomt skrivbord på Tele2 – 800 meter från nuvarande lokaler (som stod klart i novemer 2016).

Ett telekomföretag hade knappast varit hennes barndomsdröm och inte minst den tekniska biten hade gjort att hon först tvekade.

– Men när jag möttes av kulturen, sättet att tänka och viljan att satsa på människor... Bara det här att chefen i intervjuförfarandet säger: 'jag vet inte exakt vilken roll du ska ha, men jag vill satsa på dig.' Det är verkligen en 'slam dunk' för den som är driven och vill göra roliga saker.

Första titeln löd custumer loyalty manager. Sedan dess har hon plöjt igenom allt möjligt på bolaget: CRM, kundservice, affärsutveckling, business intelligence med mera.

– Mina chefer har verkligen trott på mig och låtit mig vara modig. Jag har tillåtits göra misstag, vilket är viktigt för att lära sig rätt väg.

Har du något exempel?

– Rätt tidigt i min karriär ansåg jag att Tele2 behövde bli mer kundfokuserat och inledde därför ett stort segmenteringsarbete. Mitt stora misstag var att inte involvera tillräckligt många personer i organisationen i processen. Men det mottas inte så bra i ett bolag där man förespråkar öppenhet... Jag spenderade ett halvårs arbete med den segmenteringen, som vi förlorade flera miljoner på och som vi aldrig använde.

När Åse Holmberg fick erbjudandet att bli marknads- och kommunikationsdirektör var den spontana tanken: "Åh herregud, kommer jag att klara av det här?"

– Men då gäller det att stå emot den känslan och tänka "någon här tror på mig – då tror jag på mig också". Snart två år senare anser jag att det var helt rätt satsat. Jag har nog aldrig förr haft en roll som har passat mig så bra.

2016, efter förvärvet av TDC Sverige (Danmarks tidigare statliga motsvarighet till Telia), blev 225 personer på Tele2 uppsagda. Enligt kommunikationschefen Malin Selander fanns då ingen koppling mellan uppsägningarna och förvärvet.

Affären mellan Tele2 och Com Hem är av en annan dignitet, där Com Hem enligt TT värderas till hela 26,5 miljarder kronor. Huruvida några anställda ryker i samband med fusionen mellan bolagen är fortfarande inte känt. Men såväl ledning som ett antal nyckelpersoner kan komma att belönas med uppemot två årslöner i bonus relaterat till sammanslagningen.

Nyheten om Com Hem har tagits emot väl på Tele2, menar Åse Holmberg, vars roll i sammanslagningen rör inte minst den interna kommunikationen. Hennes strategi är "som den alltid är på Tele2" just öppenhet (värdeord nummer ett, för den som inte minns).

– Nu finns inte så mycket att informera om eftersom allt ligger i avvaktan på myndigheternas beslut och aktiestämmornas godkännande.

Det måste bli mycket frågor och känsla av ovisshet bland medarbetarna – hur hanterar man det rent kommunikativt?

– Det var inte alltför längesedan vi integrerades med TDC Sverige, så jag tror att medarbetarna är vana vid förändring och ser positivt på det här. Strategin är att ge den information vi kan vid givet tillfälle. Här och nu handlar det om att informera om anledningarna bakom, vilket vi bland annat gjorde i samband med informationsmötet om fusionen.

Ni kommer nu att befinna er i något av ett vakuum fram till att affären har gått igenom. Hur arbetar man vidare i ovissheten?

– Det är business as usual. Vi fokuserar vidare på den affär vi har just nu. Ju närmare en fusion vi kommer ju mer går vi in i en integrationsfas. Men där är vi ännu inte.

Du då – står din roll fast?

– Det får tiden utvisa.

Är du orolig?

– Nej, inte alls. Det finns bara möjligheter med den här affären. För Tele2 och Com Hem är det här det absolut bästa som kunde hända. För de som får möjligheten att följa med så kommer det att bli en otrolig resa. Vissa kommer inte att kunna det, och skulle jag vara en av dem som inte får följa med så vore det så klart tråkigt. Men då finns andra möjligheter.

Du har jobbat på flera olika tjänster inom Tele2, och kan bolaget utan och innan. Om du skulle gå till ett annat företag, Gud förbjude...

– Haha, det lär komma en dag för mig med.

...och du skulle ha din nuvarande roll där istället. Hur skulle du hantera att inte längre ha den här kunskapen om kärnverksamheten?

– Ju högre upp du kommer i en organisation, ju mer handlar jobbet om att bygga starka team. Jag har en ren självbevarelsedrift att bara anställa människor som är duktigare än jag själv. Och på en ny verksamhet skulle jag göra precis likadant.

Åse Holmbergs 5 karriärtips

  • Strunta i karriärplanering. Fokusera på den rollen du har och gör ditt allra bästa. Dörrar öppnas för drivna personer.
  • Håll alla dörrar öppna och våga hoppa på sidospår. Karriärer är sällan spikraka och sidospår kan ge dig unika erfarenheter inför din nästa större roll.
  • Var generös med din kunskap och hjälp andra. Det finns inget mer givande än att hjälpa andra växa.
  • Om ditt jobb tar mer energi än det ger dig – byt jobb. Det ska vara roligt att jobba. Om du byter jobb – välj rätt chef hellre än rätt jobb.
  • Arbetslivet är långt och det kommer ta vägar som du aldrig hade kunnat föreställa dig innan. Njut av osäkerheten. Det kanske inte blir precis som du trott, men det kanske till och med blir ännu bättre.

Fakta / Om Åse Holmberg

Ålder: 37 år.
Bor: Kungsholmen.
Familj: "Mamma till Sveriges coolaste 4,5-åring."
Tjänar: 2 064 500 kr (Skatteverket, 2016).
Karriär & utbildning: Civilekonom med magisterexamen i marknadsföring från Handelshögskolan i Göteborg. 10 år på Tele2 i roller inom crm, customer experience, kundservice, affärsutveckling samt som kommunikations- och marknadsdirektör. Tidigare jobbat på Lindex, Hyresgästföreningen och "även jag har gjort Donken".
Medievanor: "Scrollar mig genom SvD, Aftonbladet och DI. Tittar på tv, streamar en del, men Youtubar mest."
Förebild: "Mina medarbetare. Jag är generalist – de är specialister. Går inte en dag utan att de lär mig något nytt."
Aktuell: Firar 10 år på Tele2 – som nyligen gick samman med Com Hem.



Dela sidan: