Dela sidan:

Retailbyrån Kollo har genom åren haft Forsman & Bodenfors och sedermera MDC & Partners som majoritetsägare. Reklamnätverket äger 51 procent av byrån. I höstas togs ett styrelsebeslut att avveckla verksamheten. Detta trots att byrån haft stabil lönsamhet med marginaler mellan 10 och 20 procent de senaste fem åren. Under det senaste redovisade räkenskapsåret 2016 gjorde man ett resultat på 2,7 miljoner kronor med en omsättning på 23,5 mkr.

– Vi har varit ense i styrelsen om att det här tyvärr är den enda vägen att gå framåt och det bygger på en analys av marknaden och var den är på väg. Vi har gått bra som företag i stort sett varje år, men vi har ett erbjudande som inte är riggade för framtidens behov inom retail, säger Kollos vd Anders Fors till Resumé.

Ni har haft god ekonomi. Har det hänt något oförutsett som gjort byrån konkursmässig?
— Nej, inte alls. Men på lång sikt handlar det så klart om ekonomi där vi ser att Kollo kommer få det svårt att klara konkurrensen framåt. Nu har vi fattat det här beslutet för att ta oss framåt och nå en bra lösning.

När beslutet om nedläggning togs var byrån 18 anställda, i dag är man omkring tio medarbetare och Anders Fors räknar med att verksamheten kommer att rulla vidare i minst ett halvår till för att fullfölja uppdragen för vissa kunder. I styrelsen som beslutade om nedläggning ingår förutom Anders Fors bland annat Forsman & Bodenfors vd Silla Levin och Kollo har haft många gemensamma uppdrag med reklambyrån såsom H&M, Åhléns och tidigare IKEA. Den nuvarande vd:n säger att det fortfarande är oklart vad som kommer att hända med hans egen karriär.

Kan du beskriva vilka förändringar på marknaden som gör att Kollo inte kunnat leva vidare?
– Organisationerna har blivit osäkrare i dag. Liksom på övriga marknaden letar många köpare inte längre efter breda lösningar utan söker snarare specialister för kortsiktiga behov.



Dela sidan: