Dela sidan:

Saatchi & Saatchi och Jeep har gjort det igen – en printannons som har blivit en stor snackis i sociala medier. Annonsen "Familjen Junkers resa till fjällen" gick i både SvD och DN i helgen för att skapa uppmärksamhet inför sportlovet och bär barnsagans tilltal med ett överliggande vemod:

"Det här är familjen Junker. Pappa Patrik är kort och konsult och har dålig självkänsla. Mamma Marit brukar ångra att hon gifte sig med Patrik".

Läsarna får sedan följa familjen på en äventyrlig tripp från Sollentuna som inte slutar i svenska fjällen utan som under bråkiga omständigheter hamnar på Svalbard i stället. Annonsen är framtagen av Saatchi & Saatchis copywriter Erik Wingfors tillsammans med art directorn Alexander Rehnby och illustratören William Jacobsson.

– Inför sportlovet kommunicerar de flesta bilmärken sina fyrhjulsdrivna modeller. Vi ville göra något annorlunda för att uppmärksamma Jeep som familjebil och bjuda på en historia som många trots allt kan känna igen sig i, säger Erik Wingfors till Resumé.

– Barnsagans direkta tilltal kändes som ett kul sätt att förmedla Jeeps DNA som i hög grad bygger på äventyr och eskapism. Det var det vi dramatiserade i "Min helg"-parodin och det var det vi försökte göra här också. Vi föräldrar är väl alltid redo att sätta tänderna i en barnsaga.

Med ett visst mörker också
– Det behövs också. Läsarna är smarta nog att förstå vilka prövningar som kan finnas i livet. Som att fundera om man är rätt för varandra och att tålamodets kan tryta till exempel.

I höstens mycket omskrivna "Min helg"-parodi och i annonsen som vann tävlingen Reklamcupen i somras har byråns kommunikation för Jeep riktat sig till en urban mediemedelklass. Nyligen gjorde bilmärket ett uppslag som parodierade över möhippa, riktat till en kvinnlig målgrupp. Helgens annons, för den större bilmodellen, riktar sig till familjen som ett alternativ till större tillverkares SUV-modeller. Målet är att stärka varumärkets position gentemot olika målgrupper på den svenska marknaden.

– Vi har skapat ett manér som läsarna kan känna igen och sedan i somras har vi arbetat med att etablera Jeeps röst i Sverige. Genom att de tidigare utspelen har vi skapat en förståelse centralt för att det behövs en starkare lokal närvaro som inte bara är utbud och julgran på köpet. Det här är vårt sätt att göra det. Samtidigt försöker vi genomgående få med Jeeps äventyrliga DNA i kommunikationen.

Resultatet är genomslag i sociala medier. Varför börjar ni i printkommunikation?
– Vi har begränsade resurser och har inte budget att göra alltför breda kampanjer. Samtidigt, som copywriter är det här ett fantastiskt uppdrag, och det är ett gott betyg när en printannons diskuteras på sociala medier på samma sätt som den tidigare kunde skapa diskussion kring frukostbordet.

Förutom genomslaget. Vilket jobb gör era printar?
– För att skapa kännedom om Jeep på den svenska marknaden är engagemanget i sociala medier helt centralt. Då krävs det att man pratar med en lokal röst och gör lokala nedslag. Det handlar fortfarande om att prova sig fram och det kommer att ta en tid innan man kan utvärdera kommunikationen.

Klicka för att läsa annonsen:



Dela sidan: