Dela sidan:

När Aftonbladet för fyra år sedan lanserade Lajkat, under ledning av Erik Carlsson och Ehsan Fadakar, rådde det något av en boom för viralsajter både i Sverige och internationellt. Expressen hade redan startat Omtalat och internationellt hypeades sajter som BuzzFeed och Huffington Post med dess olika kanaler.

2016 blev Lajkat, under ledning av Fadakar, ett eget bolag inom Schibsted Growth. Nu väljer koncernen att lägga ned satsningen på grund av bristande ekonomiska resultat. 

Under förmiddagen har ett internmejl, som Resumé tagit del av, gått ut till medarbetarna på Schibsted. Totalt berörs sex anställda av nedläggningen och de fackliga förhandlingarna kommer att inledas inom kort.

– Vi har sedan bolagiseringen av Lajkat för två år sedan fokuserat på att skapa en stabil affär för bolaget. Tyvärr har vi inte lyckats generera tillräckligt med intäkter för att bolaget ska kunna drivas vidare, säger Martin Frey, chef för Schibsted Growth i internmejlet.

Lajkat har sedan i oktober 2017 drivits av produktägaren Fanny Söderström och ansvariga utgivaren Filippa Berg.

Räckviddsmedier världen över har de senaste åren haft svårt att få någon bäring på sina affärer. Dels har de haft svårt att differentiera sig på en konkurrensutsatt marknad samtidigt som de flesta av de digitala annonskronorna går till Google och Facebook. 


Dela sidan: