Dela sidan:

Många har ingen aning om vad de gör. Än mindre hur avgörande de kan vara. Bara de närmaste vet hur de förvandlat 30 000 osammanhängande tecken till en andlös historia, eller kapat ett manus som är åtta gånger för långt i helt rätt bitar. De går ofta under benämningen redaktörer när det gäller text, producenter när det handlar om ljud och bild – och de bästa kan liknas vid elittränare som inte lämnar något åt slumpen och ser till att deras ibland rätt excentriska stjärnor presterar till max.

Särskilt betydelsefulla är de när det handlar om människor som i första hand inte är berättare. När teamet bakom "Sommar" nu möts utser de inte bara värdarna, utan även de producenter som kan göra hela skillnaden. Trots detta känner vi utanför Sveriges Radios korridorer till få av dem. Till skillnad från film- och musikvärlden, där producenterna upphöjs och prisas, får våra motsvarigheter inom journalistiken ofta nöja sig med interna ryggdunk och möjligtvis ett tack från scenen när de synliga frontfigurerna uppmärksammas.

Men något kan vara på väg att hända. I samband med två av det senaste halvårets mest omtalade nyheter har även redaktörerna lyfts. SvD:s Malena Rydell, som hade en avgörande roll vid publiceringen av #tystnadtagning, blev intervjuad här i Resumé och fick nyligen priset Lagercrantzen medan DN:s Åsa Beckman hyllades externt av sin chefredaktör i anslutning till Matilda Gustavssons reportage som satte Svenska Akademien i fokus.

Internt på samma redaktioner är det inte heller tillfälligheter som gör att DN utsett Matilda E Hanson, redaktör för lördagsmagasinet, till ansvarig för storytelling under det viktiga valåret eller att Adam Svanell, redaktör för SvD:s kulturmagasin, i höstas gick in i en övergripande roll som redaktör för reportage och fördjupning.
Det är rent affärsstrategiska beslut.

För efter en era där alla kunnat publicera sig själva utan mellanhand kan det vara just mellanhändernas återkomst vi bevittnar. I överflödet av innehåll blir många av oss allt kräsnare. Vi väljer helt enkelt det som är bäst – och mest effektivt – berättat. Detta återspeglas tydligt i toppen av mediehusens listor vad gäller lästid och konvertering – två av de viktigaste KPI:erna när prenumerationsaffären, och relationen med tittare och lyssnare, är i fokus.

Fixeringen vid de som syns utåt lär fortsätta. Men när de bästa redaktörernas insatser blir mätbara går de en ny vår till mötes.

Anna Careborg
Chef premiumjournalistik, Svenska Dagbladet



Dela sidan: